Το Μουσείο Εργασίας και Τεχνικής στο Μάνχαϊμ παρουσιάζει έως τις 25 Ιουνίου 2017 τη μεγάλη έκθεση του κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης “200 χρόνια ποδήλατο. Ο βαρόνος φον Ντράις και η ιστορία του ποδηλάτου”.
Η έκθεση παρουσιάζει το πορτρέτο του Καρλ φον Ντράις, ενός ευφυούς εφευρέτη, του οποίου οι ιδέες ήταν πολύ πιο μπροστά από την εποχή του. Χρειάστηκε να περάσουν 50 χρόνια μετά το πρώτο αυτό ταξίδι, ώστε το ποδήλατο να αναπτυχθεί γρήγορα. Το 1867, ο Πιέρ Μισό παρουσιάζει στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το ποδήλατό του, ένα δίτροχο εξοπλισμένο με πετάλια στην μπροστινή ρόδα.
Το ποδήλατο γρήγορα κατασκευάστηκε μαζικά και αποτέλεσε παγκόσμια εμπορική επιτυχία. Η ανάπτυξή του επιτρέπει τη συντόμευση του χρόνου κατασκευής και τη χρήση ελαφρύτερων υλικών ώστε το ποδήλατο να γίνει λιγότερο βαρύ. Οι ποδηλάτες είναι ενθουσιασμένοι. Το ποδήλατο γίνεται μαζικό προϊόν μέσα σε μερικά χρόνια.
Η έκθεση στο Μάνχαϊμ παρουσιάζει το εργαστήρι ενός παλιού καροτσέρη, αντικείμενα που δείχνουν τα διάφορα στάδια της εξέλιξης του ποδηλάτου και ιδέες γεμάτες φαντασία που επηρέασαν τη διαμόρφωση αυτού του μέσου μετακίνησης, άθλησης και ψυχαγωγίας.
Πίσω στον χρόνο
Φανταζόταν ο Καρλ φον Ντράις τη διαδρομή που θα έκανε η εφεύρεσή του, μια μηχανή που τρέχει, όταν άρχισε στις 12 Ιουνίου 1817 το πρώτο του ταξίδι που τον οδήγησε από το Μάνχαϊμ στο Σβέτσιγκεν; Πιθανόν όχι. Η πρώτη περιήγηση με ποδήλατο στον κόσμο, πριν από 200 χρόνια, ήταν η διάνυση μιας απόστασης σχεδόν 14 χλμ. αλλά το δίτροχό του, η “draisienne” (όπως έμεινε στην ιστορία), δεν ενθουσίασε το κοινό. Η πρώιμη μορφή σημερινού ποδηλάτου ήταν υπερβολικά ακριβή στις αρχές του 19ου αιώνα.
Η περιήγηση του Ντράις, καθισμένου πάνω σε ξύλινο δοκό που συνέδεε δύο ρόδες, θεωρείται τουλάχιστον η ημερομηνία έναρξης της ατομικής κινητικότητας. Το ταξίδι χωρίς άλογο ήταν μέχρι τότε αδύνατον. Η εφεύρεση του Ντράις δεν διέθετε σύστημα διεύθυνσης και επέτρεπε τη γρήγορη μετακίνηση μόνο σε ευθεία κατεύθυνση.
Ο Ντράις, 32 ετών τότε, καινοτομεί και δημιουργεί. Το ποδήλατό του ήταν μια εφεύρεση της οποίας η δημοτικότητα συνεχίζεται έως σήμερα.
Από το 1817, το ποδήλατο υπέστη αμέτρητες βελτιώσεις και συνοδεύτηκε από κοινωνικές εξελίξεις. Από την πρώιμη μορφή του στο ηλεκτρικό ποδήλατο, η ιδέα δεν άλλαξε: δύο ρόδες, ένα τιμόνι, η δυναμική του ποδηλάτη και τακτική συντήρηση του μηχανισμού του. Έκτοτε, το ποδήλατο δεν σταματά να εκσυγχρονίζεται σταδιακά και να γίνεται όλο και πιο λειτουργικό. Το 1817 σηματοδοτεί, εξάλλου, την απαρχή πολλών ακόμη εφευρέσεων…
ΠΗΓΕΣ: deutschland.de, Cyclable, le blog du velo
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος