«Τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου μέσα από τα θέατρα της Μακεδονίας και της Θράκης (εξέλιξη, ακουστική, σκηνογραφία, μηχανολογικός εξοπλισμός)» είναι το θέμα της διάλεξης του ομότιμου καθηγητή Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Γιώργου Καραδέδου, την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017, στις 7 το βράδυ, στο Μέγαρο Μουσικής.
Συντονίζει ο πρόεδρος του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ, Σταύρος Μπένος. Η ομιλία εντάσσεται στο πλαίσιο της πολυετούς συνεργασίας του Μegaron Plus με το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ, το οποίο κάνει πράξη την αγάπη για τα αρχαία θέατρα και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Μετά το πέρας της παρουσίασης του Γ. Καραδέδου, ακολουθεί μουσικοθεατρικό αναλόγιο στα αρχαία ελληνικά, με εικοσάλεπτο απόσπασμα από την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή (με υπέρτιτλους στα αρχαία και νέα ελληνικά).
Η είσοδος στην ομιλία και στο θεατρικό δρώμενο είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας (έναρξη διανομής στις 5:30 μ.μ.).
«Η τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου μέσα από τα θέατρα της Μακεδονίας και της Θράκης»
Στη Μακεδονία, όπως προκύπτει από αρχαίες πηγές και από πρόσφατες ανασκαφικές έρευνες, το θέατρο γνώρισε άνθηση ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ. Από την εποχή του Φιλίππου Β΄ και μετά, η Μακεδονία γίνεται το κέντρο της επιστημονικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Στο θέατρο του Δίου, της θρησκευτικής πρωτεύουσας των Μακεδόνων, τελούνταν σκηνικοί και γυμνικοί αγώνες στο πλαίσιο των «Δίων Ολυμπίων», μεγάλης πανηγύρεως την οποία λάμπρυνε ο βασιλιάς Αρχέλαος, στο τέλος του 5ου αιώνα π.Χ. Στην ελληνιστική φάση αυτού του θεάτρου, τεκμηριώθηκε, ανασκαφικά, η χρήση όλου του θεατρικού, μηχανολογικού εξοπλισμού (θεολογείο, γερανός, περίακτοι, κεραυνοσκοπείο, καταβλήματα, χαρώνεια κλίμακα, αυλαία), όπως μας είναι γνωστός από τον Βιτρούβιο και τον Πολυδεύκη.
Στη ρωμαϊκή περίοδο, γνωστά θέατρα της Μακεδονίας και Θράκης δέχονται ριζικές ανακαινίσεις για την προβολή του μεγαλείου του αυτοκράτορα. Στη συνέχεια δέχονται σταδιακές τροποποιήσεις για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων θεαμάτων (μονομαχίες, θηριομαχίες). Τη σταδιακή μετάβαση, στον βορειοελλαδικό χώρο, από το ελληνικό θέατρο στη ρωμαϊκή αρένα, μπορούμε να παρακολουθήσουμε μέσα από τα θέατρα των Φιλίππων, της Μαρώνειας και της Θάσου.
Μουσικοθεατρικό αναλόγιο στα αρχαία ελληνικά
«Αντιγόνη» του Σοφοκλή
Πρόθεση των συντελεστών του αναλογίου (απόσπασμα από την παράσταση «Αντιγόνη») είναι να αναδείξουν τη διαλεκτική σχέση μεταξύ της τεχνολογίας του αρχαίου θεάτρου και της εκφοράς του αυθεντικού αρχαίου λόγου, της κίνησης και της μουσικής. Το μουσικοθεατρικό δρώμενο που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της διάλεξης, περιλαμβάνει δύο μελοποιημένα μέρη: το 3ο στάσιμο «ΕΡΩΣ ΑΝΙΚΑΤΕ ΜΑΧΑΝ» και τον Κομμό-θρηνητικό τραγούδι Αντιγόνης και Χορού (Δ΄ Επεισόδιο). Την Αντιγόνη υποδύεται η Eυαγγελία Θαλασσινή, που έχει αναλάβει επίσης τη σκηνοθεσία και την έρευνα της αρχαίας μετρικής. Τον Χορό απαρτίζουν οι: Mέμος Ρούσσος, Μαρία Δούση, Βάνα Θεοδώρα, Σέβη Ορφανίδου, Μαρία Μαραγκουδάκη, Σωτηρία Αργυροπούλου. Συμμετέχουν οι μουσικοί Σουζάννα Δεμίρη (φλάουτο), Μενέλια Ρατοπούλου (κρουστά) και Νίκος Κυριαζής (ταμπουράς). Η μουσική σύνθεση και η διδασκαλία των χορικών είναι του Νίκου Χαριζάνου, που λαμβάνει μέρος στο δρώμενο παίζοντας κρουστά. Στους φωτισμούς και στον προτζέκτορα, η Χριστίνα Φυλακτοπούλου. Τα κοστούμια και τα προσωπεία σχεδίασε η Μυρτώ Κοσμοπούλου. Στη φωνητική διδασκαλία των ρόλων, η Ζαφειρώ Χατζηφωτίου.
Η εκδήλωση θα μεταδοθεί απευθείας μέσω διαδικτύου και θα είναι ανοικτή σε όλους. Η παρακολούθηση της μετάδοσης θα είναι εφικτή μέσω της ιστοσελίδας του Μεγάρου Μουσικής www.megaron.gr
Για περισσότερες πληροφορίες
Τηλ. 210 72.82.333
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος