Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται μετά από δώδεκα (χρόνια, ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργό της Κρήτης. Πρόκειται για το έργο «ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΑ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΑΜΑΡΙΟΥ: ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΑΡΔΕΥΣΗΣ», τη μελέτη του οποίου εκπόνησε το Γραφείο Μελετών του ΟΑΚ Α.Ε.
Το έργο, έχει ενταχθεί στο Μέτρο 4 «Επενδύσεις σε υλικά στοιχεία του ενεργητικού» του ΠΑΑ 2014-2020 (Τομεακό του ΥΠ.Α.Α.Τ.), Υπομέτρο 4.3 «Στήριξη για επενδύσεις σε υποδομές που συνδέονται με την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό ή την προσαρμογή της γεωργίας και της δασοκομίας», Δράση 4.3.1«Υποδομές εγγείων βελτιώσεων» – ΟΠΣΑΑ: 0011391845, με προϋπολογισμό 4.800.000 €.
Όπως έγινε γνωστό στην διάρκεια της παρουσίασης του στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης την Παρασκευή 24/04/2020 από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Α.Κ. κ. Άρη Παπαδογιάννη «το έργο έχει χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης 18 μηνών ενώ η συμβασιοποίηση του θα γίνει εντός του επόμενου τριμήνου».
Παρόντες στην παρουσίαση ήταν ακόμη το εκτελεστικό μέλος του ΔΣ του Ο.Α.Κ. ΑΕ, κ. Θοδωρής Νίνος, ο Διευθυντής Διαχείρισης Έργων, κ. Βαγγέλης Μαμαγκάκης και ο Διευθυντής Υδραυλικών Έργων, κ. Μάρκος Πατρελάκης.
Παρουσιάζοντας τις τεχνικές λεπτομέρειες του έργου ο κ. Παπαδογιάννης είπε:
«Το έργο αφορά στο σύνολο των αναγκαίων και απαραίτητων εργασιών για την επέκταση του κεντρικού αγωγού άρδευσης από το Φράγμα Ποταμών προς τον Κάμπο Ρεθύμνου, καθώς και δευτερευόντων αγωγών άρδευσης, συνολικού μήκους 16.700 μέτρων διαφόρων διαμέτρων.
Συγκεκριμένα αφορά το τμήμα από τον οικισμό Πηγής έως τον οικισμό Πρίνου και περιλαμβάνει τις περιοχές των οικισμών Λούτρα, Παγκαλοχώρι, Αστέρι, Χαμαλεύρι, Βιράν Επισκοπή, Έρφοι και Πρίνος ώστε να καταστεί απολύτως λειτουργικό το σύνολο του έργου, όπως αυτό αρχικά είχε σχεδιαστεί.
Μέχρι σήμερα από το Φράγμα Ποταμών αρδευόταν 10.000 στρέμματα και με το παρόν έργο προστίθενται άλλα 14.000 στρέμματα. Επιπλέον, περιλαμβάνονται οι αναγκαίες βελτιώσεις στην τροφοδοσία των αρδευτικών υποδομών των οικισμών Άδελε και Πηγής με νέους αγωγούς σύνδεσης, για την πλήρη κάλυψη των περιοχών αυτών.
Ακόμα προβλέπεται να καλυφθούν αρδευτικά και οι περιοχές Γιαννούδι, Ξηρό Χωριό και Μυσσίρια του Δήμου Ρεθύμνου.
Με την ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται η σημαντική μείωση των αντλούμενων υδάτων, καθώς και η κατάργηση υφιστάμενων γεωτρήσεων, με αποτέλεσμα τόσο την εξοικονόμηση ενέργειας, όσο και τον περιορισμό της υφαλμύρινσης του υδροφόρου ορίζοντα και της μεγάλης υποβάθμισης που έχει αυτός υποστεί από τις υπεραντλήσεις.
Παράλληλα εξοικονομούνται ποσότητες νερού ύδρευσης της τάξης των 3.000 κ.μ. ημερησίως, οι οποίες μέχρι σήμερα διατίθετο στην άρδευση, εξασφαλίζοντας έτσι έμμεσα και την επάρκεια των αποθεμάτων νερού ύδρευσης που διαχειρίζεται η ΔΕΥΑ Ρεθύμνου στη ανατολική περιοχή του δήμου Ρεθύμνου».
Θοδωρής Νίνος: «Πρόκειται για ένα έργο πολύ σημαντικό για το Ρέθυμνο, ιδιαίτερα για το Δήμο Ρεθύμνου με σημαντικό τόσο περιβαλλοντικό όσο και οικονομικό αποτύπωμα . Με την προσθήκη 14.000 στρεμμάτων στις αρδευόμενές επιφάνειες με νερό από το φράγμα ποταμών εξασφαλίζει 3000 κυβικά νερό ημερησίως για την ύδρευση, νερό που θα σπαταλούσαμε στην άρδευση. Καλό ποιοτικό νερό, αποδεσμεύεται και θα μπορεί να αξιοποιηθεί από την ΔΕΥΑΡ με αποτέλεσμα την μείωση των καταναλώσεων της από τα ενεργοβόρα αντλιοστάσια. Το έργο αυτό, θα έχει κι ένα σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα καθώς θα συμβάλει ,με την μείωση του κόστους Καλλιέργειας, στην ενίσχυση του πρωτογενή τομέα αλλά και στην την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας σε μια εξαιρετικά απαιτητική συγκυρία στην μετά covid19 εποχή»
Βαγγέλης Μαμαγκάκης: «Είναι ένα έργο που έχει μελετηθεί αποκλειστικά από το Τμήμα Μελετών του Ο.Α.Κ. με ιδίους πόρους, χωρίς καμία εξωτερική βοήθεια. Το έργο αυτό ήρθε πρώτο σε ότι αφορά τις επιλογές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και τρίτο πανελλαδικά, σε επίπεδο ωριμότητας. Κατάλαβαν επιτέλους τη σημαντικότητα του και ότι μπορεί να είναι άμεσα υλοποιήσιμο».
Μάρκος Πατρελάκης: «Θα πάω 25 χρόνια πίσω… Το 1995 υπογράψαμε τη σύμβαση του έργου για την κατασκευή του Φράγματος Αμαρίου. Φτάσαμε στο 2008 που έγινε παραγωγικό. Το έργο έδινε νερό, αλλά δεν εκπλήρωνε πλήρως το σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκε. Το σύμπλεγμα των έργων που έγιναν στην ευρύτερη περιοχή στοίχισαν με σημερινές τιμές περίπου 120 εκ. ευρώ αλλά είχαμε αξιοποίηση μόλις το 50% των δυνατότητων τους. Σήμερα με την προσθήκη του συγκεκριμένου έργου των 4,8 εκ. ευρώ, αξιοποιούμε το άλλο 50% του ποσού που έχει δαπανηθεί. Το έργο ουσιαστικά, έρχεται να προσθέσει τα 60 εκ. που παρέμεναν ανενεργά, εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Στην διάρκεια της παρουσίασης, τόσο ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Α.Κ., όσο και οι προαναφερθέντες συμμετέχοντες, υπογράμμισαν την καθοριστική συνδρομή για την απεμπλοκή του έργου από την πολυετή αδράνεια, τόσο της βουλευτού Χανίων Ντόρας Μπακογιάννη, όσο και του Υφυπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτή Ρεθύμνου Γιάννη Κεφαλογιάννη.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος