Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: «Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας» (video)

Ανοικτή για το κοινό είναι από σήμερα, Τρίτη 20 Οκτωβρίου, η  νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με τίτλο: «Οι Μεγάλες Νίκες. Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας». Η έκθεση -που εγκαινιάστηκε εχθές (19/10) από την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη– εντάσσεται στο πρόγραμμα εορτασμού για την επέτειο των 2.500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Τα αρχαία έργα (105 συνολικά) και το ομοίωμα αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα πΧ -που θα φιλοξενούνται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο έως τις  28 Φεβρουαρίου 2021– αναδεικνύουν πτυχές του νικηφόρου αγώνα των Ελλήνων κατά των Περσών.

Τα εκθέματα της αρχαιότητας προέρχονται από τη συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς και από συλλογές άλλων μουσείων της Ελλάδας, όπως τα Αρχαιολογικά Μουσεία ‘Αστρους, Θήβας, Ολυμπίας, καθώς και το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και σημασία για την ιστορική επέτειο έχει η παρουσίαση της προτομής του Θεμιστοκλή, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου του 5ου αι. πΧ, από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Όστιας (Parco Archeologico di Ostia Antica).

Οκτώ επιμέρους ενότητες συνθέτουν τη συνολική εικόνα και το περιεχόμενο της έκθεσης. Οι πρώτες έξι ενότητες είναι αφιερωμένες σε διαφορετικά επεισόδια και μάχες των Περσικών Πολέμων. Οι επισκέπτες του μουσείου μπορούν εδώ να δουν τα τεκμήρια που παρουσιάζουν την πολεμική εξάρτυση των Ελλήνων οπλιτών και των Περσών, αφιερώματα των νικητών στα μεγάλα ιερά της αρχαιότητας, μεταξύ των οποίων και το κράνος του Μιλτιάδη, αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών, θραύσματα αγγείων με ίχνη καύσης από την πυρπόληση της Αθήνας από τους Πέρσες, επιγραφές κ.α. Την ιστορική αφήγηση πλαισιώνουν μορφές θεών και μυθικών ηρώων.

Στις δύο τελευταίες ενότητες της έκθεσης παρουσιάζεται ο απόηχος των Περσικών Πολέμων στην (αρχαία και σύγχρονη) εικονιστική τέχνη, καθώς και η ιδεολογική τους σημασία.

Ακόμη, στην αίθουσα 21 του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, εκεί  όπου εκτίθεται το χάλκινο σύμπλεγμα του αλόγου με τον αναβάτη από το Αρτεμίσιο, παρουσιάζονται -σε «διάλογο» μαζί του- πέντε αγγεία με παραστάσεις αθλητικών και μουσικών αγώνων, σηματοδοτώντας την αξία της νικηφόρας αγωνιστικής αναμέτρησης, όχι μόνο στον πόλεμο αλλά και σε περιόδους ειρήνης.

Η έκθεση –που πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας των Φίλων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου– συνοδεύεται από επιστημονικό κατάλογο 512 σελίδων, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. Επιπλέον, πλαισιώνεται από ψηφιακές προβολές, προκειμένου οι επισκέπτες να προσλάβουν με τη βοήθεια αυτών (των προβολών)  τη δραματική ατμόσφαιρα των γεγονότων και το ελπιδοφόρο μήνυμα της Νίκης.

Χαιρετισμός της υπουργού Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη

«Εδώ και 2.500 χρόνια, ο Ελληνισμός και ο δυτικός κόσμος αναγνωρίζουν στη νικηφόρο έκβαση των Περσικών Πολέμων ένα γεγονός που συνέβαλε καθοριστικά στη διάσωση και εμπέδωση του αναδυόμενου τότε πολιτισμού τους, λειτουργώντας καταλυτικά για τη φιλοσοφική, πολιτική και καλλιτεχνική έκρηξη που ακολούθησε εν συνεχεία υπό τη φυσική και πνευματική ηγεσία της αθηναϊκής δημοκρατίας. Η θριαμβευτική νίκη αφενός διέσωσε τον Ελληνισμό, αφετέρου κατέστησε αυτά τα πολιτιστικά επιτεύγματα εφικτά», ανέφερε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη στα εγκαίνια της έκθεσης, προσθέτοντας : «Πριν από τα Περσικά, οι περισσότερες από τις πολυπληθείς ελληνικές πόλεις παρέμεναν σε σημαντικό βαθμό απομονωμένες, συντηρητικές και εσωστρεφείς αγροτικές κοινωνίες. Οι κοινές νίκες γέννησαν μια νέα, περισσότερο συλλογική και εξωστρεφή προοπτική που αργότερα θα οδηγούσε τους Έλληνες να ανοιχθούν με ανανεωμένη και ισχυρή αυτοπεποίθηση στον κόσμο. Πριν από τα Περσικά, η ίδια η Αθήνα αποτελούσε ακόμη ένα ιδιάζον, μάλλον εκκεντρικό παράδειγμα, όπου ο πειραματισμός με τη δημοκρατία είχε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει. Μετά αναδείχθηκε σε μια τολμηρή, ριζοσπαστική δημοκρατία που, παρά τις εγγενείς της αδυναμίες και εκρηκτικές αντιθέσεις, ηγήθηκε πολιτικά και πνευματικά των Ελλήνων, δημιούργησε τον Παρθενώνα και ανέδειξε εμβληματικές μορφές όπως του Περικλή, του Θουκυδίδη, του Σοφοκλή και του Αισχύλου».

«Με αφετηρία τις νίκες στα Περσικά και πρώτους ηγήτορες τους Αθηναίους και τους Έλληνες, ο δυτικός κόσμος επρόκειτο να αναπτυχθεί πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά με τόλμη και δυναμισμό, να διατηρήσει ζωντανούς τους γόνιμους σπόρους του ορθολογισμού, της φιλελεύθερης κοινωνίας των πολιτών και της δημοκρατίας. Οι βάσεις του νεοελληνικού, του ευρωπαϊκού και του δυτικού πολιτισμού, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα, και η αναγνωρίσιμη ως κοινή πνευματική και ιδεολογική καταβολή και ταυτότητα των λαών που τον ενστερνίστηκαν και τον καλλιέργησαν περαιτέρω, στηρίζονται εν πολλοίς στα συμβολικά και ουσιαστικά θεμέλια που τέθηκαν ακριβώς πριν 2.500 χρόνια με τις περιφανείς ελληνικές νίκες στα Περσικά, και την καταλυτική επίδραση που αυτές άσκησαν διατηρώντας αμείωτη τη δυναμική τους στο μύθο και στην ιστορία. Σε αυτές ακριβώς τις πολυσήμαντες νίκες εστιάζει η έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, “Οι Μεγάλες Νίκες: Στα Όρια του μύθου και της ιστορίας”, που, μέσα στις συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία, εγκαινιάζουμε», συμπλήρωσε η κυρία Μενδώνη, ευχαριστώντας όλους όσοι εργάστηκαν για την υλοποίηση της εν λόγω πρωτοβουλίας και για την παραγωγή του σχετικού με αυτήν υλικού.

Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.


Πηγές: namuseum.gr/ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Βίντεο: namuseum.gr/ υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος