Είναι τελικά οι eternals (αιώνιοι) χαρακτήρες που θα μείνουν ως την αιωνιότητα και ακόμα παραπέρα; Τι γνωρίζετε για αυτούς μέχρι στιγμής; Αγωνιάτε να τους δείτε στη μεγάλη οθόνη (και ευτυχώς όχι στο Disney+ σε same day κυκλοφορία, όπως συνηθιζόταν στις εποχές της έξαρσης του covid-19); Αν είστε έτοιμοι για μερικές αποκαλύψεις (και ελάχιστα spoilers), διαβάστε τη συνέχεια του κειμένου.
Του Αλέξανδρου Ρωμανού Λιζάρδου
Η ταινία ξεκινάει με ένα crawl τίτλων που εξηγεί το σύμπαν, όχι γιατί η ίδια αδυνατεί να το αφηγηθεί με εικόνες, αλλά για να μην χάνουν χρόνο όσοι φοβούνται ότι θα παιδευτούν εισαγόμενοι σε έναν άγνωστο κόσμο. Γνωρίζουμε λοιπόν ποιοι είναι οι eternals αλλά και τους εχθρούς τους. Πονηρά όμως μας κλείνει η ασιάτισσα δημιουργός το μάτι, θυμίζοντας μας απλοποιημένα τα ζενερίκ του Star Wars.
Οι κάτοικοι της Ολυμπίας μετρούν 5.000 χρόνια (άντε 7.000 χρόνια, τους έκοψα λίγα) ζωής. Ζωή, τρόπος του λέγειν, αλλά αυτό είναι μια μεγαλύτερη κουβέντα που θα κάνουμε όταν τη δείτε και οι υπόλοιποι. Στην αρχή τους πετυχαίνουμε κάπου στη Μεσοποταμία να μας εισάγουν ένα νέο μέλος στην οικογένεια τους.
Με το Time των Pink Floyd μεταφερόμαστε στο σήμερα κάπου στην Αγγλία. Η ηρωίδα μας η Σέρσι (Τζέμα Τσαν) χαιρετά το άγαλμα του Δαρβίνου σε ένα σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όπου διδάσκει. Ο επί γης σύντροφός της Ντέιν Γουίτμαν (Κιτ Χάρινγκτον) καλύπτει το οικολογικού ενδιαφέροντος μάθημά της με ποίηση, ξεδιπλώνοντας τις χάρες και τους προβληματισμούς των ηρώων που θα συναντήσουμε αργότερα με οικονομική κομψότητα. Ένας σεισμός θα προδώσει τις υπερδυνάμεις της Σέρσι που μετατρέπει τα βράχια σε νερό, σκόνη, άμμο ή ότι άλλο της κατεβάσει η γκλάβα και το ένστικτο επιβίωσής της.
Ο Ντέιν ήδη έχει παρατηρήσει συμπεριφορές της που προδίδουν αυτό το κάτι «αλά Χάρυ-Πόττερ» μαγικό που έχει η αγαπημένη του. Της προτείνει συγκατοίκηση και πιο στενό δεσμό και εκείνη αρνείται. Έχει όμως τους λόγους της: Μπορεί να μοιάζει αθώα οικολόγα αλλά σε κάποια άλλη διάσταση, σε ένα άλλο σημείο του κόσμου, είναι παντρεμένη με μία σικ μπολυγουντ τελετή. Ήδη οι θρησκείες, οι πολιτισμοί, το women power feeling αλλά πάνω από όλα η ανάγκη του στούντιο της Disney στην υπέρβαση του να προσλάβει προ Οσκαρικής νίκης μια όχι καυκάσια και γυναίκα ως εξαιρετικό άλλοθι στα μάτσο και τελείως κλισέ προϊόντα που παράγει σωρηδόν τα τελευταία χρόνια για ποπκορνοφάγους που μια στο τόσο πάνε και ένα σινεμά.
Και η πρώτη money making σκηνή καταστροφής προσγειώνεται μαζί με τους deviants να συνθλίβουν κεντρικό δρόμο του Λονδίνου στην προσπάθεια τους να εξολοθρεύσουν την Σέρσι και την Σπράιτ. Άφωνος ο Ντέιν αρχίζει να αμφισβητεί αν η δασκάλα δημοτικού είναι έτοιμη να του διδάξει ένα μάθημα επιβίωσης.
Μεταφερόμαστε στη Μεσοποταμία το 575 (ή 574, συγχωρέστε μου τη χρονική απόκλιση αλλά με τα μπρος-πίσω στην υπόθεση και την ομάδα προστασίας από την πειρατεία μέσα στην αίθουσα που σε κάθε σήκωμα στυλό πάθαιναν 32 εμφράγματα παίζει να μην συγκράτησα κάποιες πληροφορίες στο 100% τους). Συναντάμε και πάλι μέλη των eternals και μαθαίνουμε τα της ζωής τους, μαζί με το πιο βασικό: Όλοι πρέπει να ζουν τη ζωή με βάση τις επιθυμίες τους ακόμα και όταν αυτή η ζωή είναι αιώνια. Με τηλεμεταφορές από το Ιράκ στην Αυστραλία (και όπου αλλού αποφασίσουν να πάνε), εισβολές στην time-lapse της αιωνιότητας, ταξίδια στη γη αλλά και το σύμπαν, αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε τις αδυναμίες τους που χωρίς να τους κάνουν πιο δυνατούς, τους χαρίζουν και την ανθρώπινη ιδιότητα. Να ένα σημαντικό σημείο: Δεν είναι όλοι τους άνθρωποι και εξελιγμένες ανθρώπινες μορφές· χωρίς να δώσω spoilers, αυτή η ανισορροπία θα προκαλέσει εντάσεις και προβληματισμούς.
Οι Αιώνιοι (eternals) και οι αποκλίνοντες (deviants) είναι και πάλι σε πόλεμο, αυτή τη φορά όμως εξυπηρετώντας έναν προδιαγεγραμμένο σκοπό, που από μια σειρά γεγονότων θα διαρρεύσει ώστε να προσπαθήσουν να αποφευχθεί η καταστροφή του κόσμου.
Πέτυχε η συνταγή;
Η συνταγή πετυχαίνει, διότι με εξαιρετική ενορχήστρωση, τα κλισέ, οι φόρμες πολιτικής ορθότητας, τα εκλεπτυσμένα γραφικά και τα κομψά οπτικά εφέ, παντρεύονται αρμονικά σε ένα προϊόν φτιαγμένο για να αρέσει (ή έστω να είναι αποδεκτό) και στο κοινό που απολαμβάνει τις super-heroes-movies αλλά κυρίως σε αυτούς που είναι προετοιμασμένοι να στείλουν την ταινία στην αιωνιότητα, τους σκληροπυρηνικούς σινεφίλ. Οι eternals χαρίζουν όσα υπόσχονται, κάνουν επιτυχημένα παζάρια ποιότητας και δράσης. Είναι οι καλοί μαθητές της τάξης που κυνηγούν το αριστείο με απώτερο σκοπό στην τελετή αποφοίτησης να το σνομπάρουν ως κάτι ανούσιο ή απλό.
Το ανδροκρατούμενο σύμπαν της Marvel αποκτά γυναίκες με σπονδυλωτό και εξελίξιμο χαρακτήρα (μπροστά και πίσω από τις κάμερες), και ως γνωστόν, οι περισσότερες γυναίκες (αν δεν είναι ακαμάτρες), βάζουν τάξη στο χάος των πολεμοχαρών αρσενικών που -μεταξύ μας- στο διάβα τους έχουν καταστρέψει ιδιαίτερα σε αυτό το είδος ταινιών κάθε προσπάθεια ουσιαστικής αφήγησης «τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν». Όλες οι φυλές της Βαβυλώνας, από την αγγλο-ασιάτισσα πρωταγωνίστρια μέχρι έναν μαθουσάλα χορευτή και τραγουδιστή του Μπόλυγουντ (που καταφέρνει επιτυχώς να πείσει άπαντες ότι αυτός είναι και ο προπάππους του, και ο παππούς του και ο πατέρας του, αφού ποτέ δεν γερνάει) περνάνε από την οθόνη μας, σε απόλυτη ισορροπία φύλων και φυλών. Οι υπερήρωες, αν και αιώνιοι, αγκαλιάζουν τον θάνατο χωρίς να τον προσδοκούν, αφού είναι ευεργετημένοι γνωρίζοντας ότι θα ζήσουν αιώνια.
Η Κλόι Ζάο είναι μια ευφυής δημιουργός που σέβεται και κοροϊδεύει ταυτόχρονα, όπως οφείλει να κάνει ένας εξαιρετικός εργάτης και ένας γνήσιος καλλιτέχνης. Η επόμενη ταινία της από το Οσκαρικό Nomadland, ένα ποιητικό αφήγημα φεστιβαλικής και Οσκαρικής κατανάλωσης, αργού ρυθμού και μοναχικής ραστώνης, είναι μια ταινία υπερηρώων, αλλά όχι αυτών της πρώτης γραμμής· τον νομάδων των υπερηρώων.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος