«Η Θεσσαλονίκη τις τελευταίες δεκαετίες και μέσα στα χρόνια της πανδημίας περισσότερο, έχει γίνει ένα εργαστήριο ουσιαστικά αντιδραστικών και σκοτεινών δυνάμεων. Δεν υπάρχουν μόνο αυτές, αλλά αυτές μπορούν να παράγουν θόρυβο, να παρασιτούν πάνω σε όλη την περιοχή και να καταπιέζουν ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού» τόνισε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, ο καθηγητής, διανοούμενος και συγγραφέας Νικόλαος Σεβαστάκης.
Ο Άλκης Καμπανός, έτσι λεγόταν ο νεαρός, έπεσε θύμα άγριας επίθεσης με ένα μαχαίρι που έχει το σχήμα του δρεπανιού, επεσήμανε ο κ. Σεβαστάκης. «Νιώθω θυμό που ήταν και φοιτητής του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου μας, όπου έχω την χαρά να εργάζομαι. Του ζήτησαν λέει, ένα πιστοποιητικό ποδοσφαιρικών φρονημάτων και επειδή η απάντηση δεν τους άρεσε, τον έσφαξαν. Ντύνονται παρδαλά, σύνδεσμοι οπαδών, θρησκευτικά σωματεία, θυγατρικές αγιορείτικες αδελφότητες, εθνικιστικές και φασιστικές οργανώσεις και έχουν παρακλάδια και άκρες μέσα σε νεανικούς χώρους, είδαμε την προηγούμενη φορά τα γεγονότα στο ΕΠΑΛ, σύνδεσμοι οπαδών αλλά και μέσα στον δρόμο σε ομάδες που σχηματίζονται σαν άτυποι περίπολοι» σημείωσε ο κ. Σεβαστάκης.
Δεν είναι απλώς οπαδοί και οπαδισμός, έστω ακραίος, υποστήριξε. «Είναι δυνάμεις, που δυστυχώς έχουν φωνή, έχουν εκπροσώπηση μέσα από τα λεγόμενα αθλητικά ραδιόφωνα της πόλης που κατά την γνώμη μου όσα εκπέμπουν καθημερινά και ακούγονται στα ταξί, στα μαγαζιά, έχουν πολλά κοινά με τα πρωτοσέλιδα του «Μακελειού» και των άλλων trash, εκβιαστικών φύλλων που βλέπουμε στις εφημερίδες».
Ο κ. Σεβαστάκης χαρακτήρισε την κοινωνία, ως μια κοινωνία των tribes (των φυλών) που κατακερματίζεται. Αναλύοντας την άποψή του, είπε πως εθνικισμός ιστορικά, ήταν, υποτίθεται αυτό που ένωνε μεγάλα σύνολα, ενώ εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν εθνικισμό-τοπικισμό- φυλετισμό, φυλές που διεκδικούν για τον εαυτό τους μια εθνικιστική ιδεολογία, ενδεχομένως μια αθλητική ταυτότητα ή μια άλλη ταυτότητα και μέσα από αυτές τις ταυτότητες γίνονται φονικές αυτές οι ομάδες και τα ίδια τα άτομα ριζοσπαστικοποιούνται κατά κάποιον τρόπο, γίνονται ακραία και φτάνουν σε τόσο ακραίες πράξεις. Δεν αναγνωρίζεται πια ένας κοινός κώδικας ζωής, αναγνωρίζονται οι δικοί μας και οι άλλοι, που δεν πατούν όμως σε κοινό έδαφος, είναι εχθροί και όχι απλώς αντίπαλοι και αυτό το φαινόμενο μετατροπής μιας πολιτικής κοινωνίας σε μια κοινωνία φυλών, αυξάνεται και ενισχύεται από ορισμένα κανάλια των σόσιαλ μίντια που ενισχύουν τα ταυτοτικά πάθη και τις ομαδοποιήσεις αυτές. Δεν τα παράγουν, προϋπάρχουν οι ομάδες, αλλά διευκολύνουν να συγκροτηθούν αυτοί οι άτυποι στρατοί και να παθιάσουν κάποιο κόσμο.
«Ιδεολογικά και πολιτισμικά, αυτές οι δυνάμεις της παρακμής και της κοινωνικής αντίδρασης φτιάχνουν ένα παζλ που κρατά μια ολόκληρη περιοχή σε μια κατάσταση πολύ άσχημη που πρέπει να τελειώσει. Έχει σίγουρα επαφές με επίσημα συστήματα και μέσα στους θεσμούς και στην επιχειρηματική τοπική τάξη αλλά και στην κοινωνική ζωή. Υπάρχει ένα θέμα γι’ αυτούς που πρέπει να συγκρουστούν με αυτά τα συστήματα, που είναι οι αρχές, οι ηγεσίες και τα κόμματα που πρέπει επιτέλους και με τον οπαδικό χώρο να μην έχουν την φοβία του πολιτικού κόστους ή ότι θα ενοχλήσουν αυτόν τον κόσμο. Χρειάζονται ριζικά μέτρα» είπε ο κ. Σεβαστάκης.Αυτό που συμβαίνει, πρόσθεσε είναι ότι «τα πολύ μεγάλα γεγονότα που αγγίζουν το βαρύ ποινικό έγκλημα, το αναθέτουμε στην αστυνομία και τα άλλα συμπτώματα παρακμής που δεν φτάνουν μέχρι το έγκλημα αλλά δηλητηριάζουν την κοινωνική ζωή με έναν πιο υπόγειο τρόπο, αυτά τα αφήνουμε έτσι». Τα πολιτικά υποσυστήματα, οι πολιτικές ελίτ, με εξαιρέσεις, σημείωσε, έχουν βρει έναν τρόπο συμβιβασμού με αυτό το σύστημα και αυτό χρειάζεται να τελειώσει και με διοικητικές αποφάσεις. Στην Θεσσαλονίκη ενώ μπορεί να πει κάποιος ότι εκπροσωπούν μια μερίδα, σε κάποιες περιπτώσεις πλειοψηφική σε άλλες πολύ μειοψηφική, είναι ικανοί να καθορίσουν και να δημιουργούν μια άτυπη λογοκρισία και σιωπή σε άλλους που θα ήθελαν να αντιδράσουν και αυτό οδηγεί σε μια ασφυξία και θα πρέπει να συζητηθεί και να αλλάξει».
Επεσήμανε τέλος, πως υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση σε όλη την Ευρώπη και αλλού για τις συνέπειες της πανδημίας, την μητροπολιτική και την ενδημική βία και πώς αυτή μπλέκεται με το θέμα των οικονομικών και κοινωνικών κρίσεων κυρίως της μεσαίας τάξης και των πιο παραδοσιακών λαϊκών στρωμάτων. «Αυτό το κομμάτι μιας κουφής, αναιτιολόγητης, τελείως αυθαίρετης βίας, συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες. Νομίζω ότι συνδέονται. Η εκπτώχυνση ενός κομματιού των μικροαστικών στρωμάτων που εξοργίζονται πάρα πολύ όταν χάσουν κύρος, πόρους, όταν νιώθουν ότι υποβιβάζονται κοινωνικά».
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος