Κοινοτικά κονδύλια στην Ελλάδα άνω των 4 δισ. για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας

Πόροι ύψους άνω των 4 δισεκ. ευρώ αναμένεται να εισρεύσουν στην Ελλάδα από το υπό συγκρότηση Κοινωνικό Ταμείο για το Kλίμα.

Τα κονδύλια αυτά θα διατεθούν για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας και της καταπολέμησης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα.

Πρόκειται για τις εκτιμήσεις πηγών προσκείμενες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενόψει της προετοιμασίας για την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που παρουσίασε η Κομισιόν τον Ιούλιο του 2021.

Στη χρηματοδότηση θα υπαχθούν δράσεις για την ενίσχυση των πιο ευάλωτων ομάδων, που μπορεί να περιλαμβάνουν επιδοτήσεις για ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αλλά και προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.

Ήδη καταγράφεται η πορεία προς μια φιλικότερη προς το κλίμα παραγωγή καθώς μια σειρά από βιομηχανικούς κλάδους  αλλά και εταιρίες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα για το CO2 που εκπέμπουν.

Από το 2025 η υποχρέωση αυτή επεκτείνεται στα κτίρια και στις μεταφορές που με απλά λόγια σημαίνει πως ότι η βενζίνη, το ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και το φυσικό αέριο θα επιβαρύνονται με το κόστος που αναλογεί στο διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα κατά την καύση τους.

Το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα θα διαθέσει συνολικά 72,2 δισ. ευρώ κατά την περίοδο 2025-2032 για την στήριξη των κοινωνικών ομάδων που πλήττονται περισσότερο από την αύξηση του κόστους της ενέργειας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Ελλάδα περιλαμβάνεται στην πεντάδα των χωρών με τις υψηλότερες αναμενόμενες εισροές από το Κοινωνικό Ταμείο για το κλίμα, καθώς τα κονδύλια που πρόκειται να λάβει κατά την περίοδο 2025-2032 είναι τριπλάσια σε σχέση με αυτά που αναλογούν με βάση τις εκπομπές από τα κτίρια και τις μεταφορές.

Τα κονδύλια θα διατεθούν για την στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, τους χρήστες των μεταφορών και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις που επηρεάζονται από τα νέα μέτρα.

Ο σχεδιασμός του προγράμματος προβλέπει:

  • Στήριξη επενδύσεων για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και των ανακαινίσεων κτιρίων
  • Καθαρή θέρμανση και ψύξη και την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κατά τρόπο που να μπορεί να μειώσει με βιώσιμο τρόπο τόσο τις εκπομπές CO2 όσο και τους λογαριασμούς ενέργειας για τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις.
  • Χρηματοδότηση αγοράς οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ενώ όπου χρειάζεται θα μπορεί να παρέχει και άμεση εισοδηματική στήριξη.

Η Ελλάδα στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. διατύπωσε επιφυλάξεις για τις υποχρεώσεις που θεσπίζονται για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια, λόγω της έντονης αβεβαιότητας που επικρατεί στη διακύμανση των τιμών στα δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Να σημειωθεί  πως το κόστος για έναν τόνο διοξειδίου του άνθρακα ανήλθε στις 16 Μαρτίου σε 77 ευρώ, ενώ πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε φτάσει τα 97 ευρώ. Οι τιμές αυτές απέχουν κατά πολύ από τις αρχικές προβλέψεις της Επιτροπής, σύμφωνα με τις οποίες το κόστος θα έφτανε σταδιακά στα 50 ευρώ/τόνο έως το 2030.

Ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρος Βαρελίδης επέστησε την προσοχή  στο γεγονός ότι η μεταβλητότητα των τιμών προκαλεί αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιπτώσεις για τους πολίτες, κυρίως για τους πιο ευάλωτους, δεδομένου ότι το κόστος για τη θέρμανση και τις μετακινήσεις αποτελεί σημαντικό ποσοστό των εισοδημάτων τους.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος