FIFA: Tι είναι το «ημιαυτόματο» οφσάιντ που θα δούμε στο Μουντιάλ του Κατάρ

Η FIFA θα εισαγάγει μια νέα τεχνολογία για τη βελτίωση της ανίχνευσης των οφσάιντ στο φετινό Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ, χρησιμοποιώντας ένα σύστημα κάμερας παρακολούθησης μελών. Η FIFA είπε ότι είναι έτοιμη να λανσάρει ημι-αυτόματη τεχνολογία ανίχνευσης οφσάιντ (SAOT), η οποία χρησιμοποιεί πολλαπλές κάμερες για να παρακολουθεί τις κινήσεις των παικτών συν έναν αισθητήρα στην μπάλα και θα εμφανίζει γρήγορα τρισδιάστατες εικόνες στις οθόνες του γηπέδου για να βοηθήσει τους φιλάθλους να κατανοήσουν την απόφαση του διαιτητή.

Η τεχνολογία γραμμής τέρματος ήταν έτοιμη για το τουρνουά του 2014 στη Βραζιλία, μετά από ένα περιβόητο λάθος διαιτησίας το 2010. Το 2018, ένα εργαλείο ανάλυσης βίντεο κυκλοφόρησε στη Ρωσία για να βοηθήσει τους διαιτητές να κρίνουν σημαντικά γεγονότα σε αγώνες, γράφει το Tech Xplore.

Το νέο σύστημα οφσάιντ υπόσχεται πιο γρήγορες και ακριβέστερες αποφάσεις από ό,τι αυτή τη στιγμή με το σύστημα Video Assistant Referee (VAR), παρόλο που δεν έγιναν μεγάλα λάθη στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2018 σε αποφάσεις οφσάιντ.

Έκτοτε, η διαμάχη έχει ξεσπάσει στα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, ειδικά όπου οι υπεύθυνοι του VAR τραβούν γραμμές στην οθόνη πάνω από τους παίκτες για οριακές αποφάσεις. Αυτές οι αποφάσεις ονομάστηκαν «οφσάιντ της μασχάλης» λόγω των πολύ μικρών διαφορών.

«Αν και αυτά τα εργαλεία είναι αρκετά ακριβή, αυτή η ακρίβεια μπορεί να βελτιωθεί», είπε ο Pierluigi Collina, ο οποίος ηγείται του προγράμματος διαιτησίας της FIFA και εργάστηκε στον τελικό του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2002 στην προ-τεχνολογική εποχή.

Κάθε στάδιο στο Κατάρ θα έχει 12 συγχρονισμένες εσωτερικές κάμερες για την παρακολούθηση 29 σημείων δεδομένων στο σώμα κάθε παίκτη 50 φορές το δευτερόλεπτο. Τα δεδομένα υποβάλλονται σε επεξεργασία με χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία μιας τρισδιάστατης γραμμής οφσάιντ που αποστέλλεται στην ομάδα των αξιωματούχων του VAR.

Ένας αισθητήρας στην μπάλα παρακολουθεί την επιτάχυνσή της και παρέχει ένα πιο ακριβές “σημείο χτυπήματος” (τη στιγμή που παίζεται η καθοριστική πάσα) για να ευθυγραμμιστεί με τα δεδομένα της γραμμής οφσάιντ, δήλωσε ο διευθυντής καινοτομίας της FIFA, Johannes Holzmüller.

Η διασφάλιση ότι το μεγαλύτερο ποδοσφαιρικό γεγονός είναι μια βιτρίνα τεχνολογικής προόδου (και η αποφυγή των προφανών λαθών που υπάρχουν στην παράδοση του Μουντιάλ) ήταν εδώ και καιρό στόχος της FIFA.

Το χτύπημα του Φρανκ Λάμπαρντ από την Αγγλία, που πέρασε τη γερμανική γραμμή τέρματος το 2010, αλλά δεν αναγνωρίστηκε ως γκολ, σχεδόν αμέσως έβαλε τέλος στις αντιρρήσεις του τότε προέδρου, Σεπ Μπλάτερ, να προσφέρει τεχνολογικά βοηθήματα στους διαιτητές.

Αργότερα την ίδια μέρα στη Νότια Αφρική, ένα εμφανώς λανθασμένο οφσάιντ επέτρεψε στον Carlos Tevez να πετύχει το πρώτο γκολ της Αργεντινής στη νίκη 3-1 επί του Μεξικού στη φάση των 16.

Το 2014, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη απέτυχε να προχωρήσει από τον όμιλο στο πρώτο της Παγκόσμιο Κύπελλο, αφού το πρώιμο γκολ του Έντιν Τζέκο εναντίον της Νιγηρίας θεωρήθηκε λανθασμένα γκολ οφσάιντ. Η Νιγηρία κέρδισε με 1-0.

Η προσπάθεια της FIFA να προετοιμάσει νέα τεχνολογία οφσάιντ για το Παγκόσμιο Κύπελλο έχει επιβραδυνθεί λόγω της πανδημίας COVID-19.

Η πραγματική δοκιμή της τεχνολογίας ανίχνευσης οφσάιντ πραγματοποιήθηκε στο Κατάρ Αραβικό Κύπελλο τον Δεκέμβριο του 2021 και στο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων της FIFA τον Φεβρουάριο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Σε λίγα δευτερόλεπτα από ένα πιθανό οφσάιντ, ένα ειδικό μέλος της ομάδας VAR μπορεί να ελέγξει χειροκίνητα τη γραμμή δεδομένων που δημιουργήθηκε για τους επιθετικούς και τους αμυντικούς και το σημείο εκκίνησης της πάσας, είπε ο Holzmüller.

Ο ανώτερος αξιωματούχος του VAR έχει το καθήκον να προειδοποιεί τον διαιτητή για τη σωστή απόφαση μέσω της σύνδεσης ήχου. Αυτό θα πρέπει να διαρκέσει 20 έως 25 δευτερόλεπτα, σε σύγκριση με έναν μέσο όρο 70 δευτερολέπτων επί του παρόντος για ένα περίπλοκο οφσάιντ.

«Μερικές φορές η διάρκεια των ελέγχων ανάλυσης είναι σίγουρα πολύ μεγάλη. Για (τους υπαλλήλους του VAR) ο χρόνος κυλά, αλλά για τους υπόλοιπους, για προπονητές, για παίκτες, για θεατές, είναι εντελώς διαφορετικά», είπε ο Collina, αναγνωρίζοντας ότι οι καθυστερήσεις διαταράσσουν τη ροή των αγώνων.

Οι τρισδιάστατες κινούμενες εικόνες των αποφάσεων οφσάιντ που θα χρησιμοποιήσουν οι υπεύθυνοι του VAR θα πρέπει στη συνέχεια να είναι διαθέσιμες στους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και να εμφανίζονται στις οθόνες του σταδίου, πιθανότατα κατά την επόμενη στάση του παιχνιδιού.

Ο Collina είναι ενθουσιώδης με την τεχνολογία, αλλά όχι με την περιγραφή ως «ρομπότ διαιτητές» που χρησιμοποιείται συχνά για αυτήν.

«Καταλαβαίνω ότι μερικές φορές αυτό είναι πολύ καλό για τίτλους, αλλά δεν είναι έτσι», είπε ο Ιταλός αξιωματούχος, υπερασπιζόμενος το βασικό ανθρώπινο στοιχείο της λήψης αποφάσεων στο ποδόσφαιρο.

Ο Collina συμφώνησε επίσης ότι η βελτιωμένη τεχνολογία δεν θα τερματίσει την αγάπη για το ποδόσφαιρο για διαμάχες και για συζήτηση βασικών περιστατικών.

«Θα υπάρχει ακόμη χώρος για συζήτηση», είπε.

Μετάφραση: Μικαέλα Λαμπρινίδου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος