#dieselgate: Η ανάλυση του σκανδάλου

Είναι γνωστό εδώ και μέρες ως #dieselgate. Από τις 18 Σεπτεμβρίου, όταν και αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά, το σκάνδαλο της Volkswagen έχει ξεπεράσει τα όρια του αυτοκινητικού κόσμου. Επιχειρούμε μια ανάλυση στη μεγαλύτερη κρίση που αντιμετωπίζει ο γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στην 78χρονη ιστορία της, με άγνωστες ακόμη συνέπειες για την ίδια, αλλά και την γερμανική οικονομία γενικότερα.

Την Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου, η Αρχή Περιβαλλοντικής Προστασίας (EPA) καλεί την Volkswagen να ανακαλέσει 482.000 πετρελαιοκίνητα οχήματά της που έχει πουλήσει στις ΗΠΑ, μετά την αποκάλυψη ότι είναι εφοδιασμένα με λογισμικό που παραποιούσε τις τιμές εκπομπής ρύπων.

Πλήρεις λεπτομέρειες για τον τρόπο που λειτουργούσε το σύστημα δεν έχουν γίνει γνωστές, αν και όπως ανακοίνωσε η EPA και αναφέρεται σε άρθρο στο BBC, οι κινητήρες ήταν εφοδιασμένοι με ένα λογισμικό το οποίο μπορούσε να αναγνωρίσει, μέσω δεδομένων που λάμβανε από τον κινητήρα, την ταχύτητα, την ατμοσφαιρική πίεση και τη θέση του τιμονιού, πότε το αυτοκίνητο βρισκόταν υπό δοκιμή, αλλάζοντας την απόδοσή του, έτσι ώστε να βελτιώνονται τα αποτελέσματα.

#dieselgate: Η ανάλυση του σκανδάλουΣυγκεκριμένα, όταν το αυτοκίνητο λειτουργούσε υπό ελεγχόμενες συνθήκες εργαστηρίου, βρισκόταν δηλαδή πάνω σε δυναμόμετρο, το λογισμικό έθετε τον κινητήρα σε ενός είδους «κατάσταση ασφαλείας» κατά την οποία λειτουργούσε με μειωμένη απόδοση και κατά συνέπεια, μειωμένη κατανάλωση. Μόλις το αυτοκίνητο κυκλοφορούσε στο δρόμο, οι κινητήρες «έβγαιναν» από την «λειτουργία εργαστηρίου» και επανέρχονταν στην κανονική λειτουργία. Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου αυξάνονταν έως και 40 φορές πάνω από τα επιτρεπτά όρια που ισχύουν στην Αμερική.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου οι κινητήρες που είναι εφοδιασμένοι με το συγκεκριμένο λογισμικό είναι οι 1.6 TDI (75-105 ίππων) και 2.0 TDI (110-180 ίππων) της οικογένειας ΕΑ 189. Για την ώρα παραμένει ασαφές το κατά πόσο ο τρικύλινδρος 1.2 TDI κινητήρας, που είναι και αυτός της οικογένειας ΕΑ 189 διαθέτει το ίδιο λογισμικό.

Στις 22 Οκτωβρίου η Vokswagen ανακοίνωσε ότι το “παράνομο” λογισμικό ενδέχεται να βρίσκεται και σε έναν πιο σύγχρονο κινητήρα ντίζελ, τον ΕΑ288 ο οποίος διαδέχτηκε τον ΕΑ189. Όπως ανακοίνωσε εκπρόσωπος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το πρόβλημα δεν αφορά τα μοντέλα ΕΑ288 της γενιάς Euro-6, που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων που επέβαλε από πέρσι η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά τους κινητήρες της γενιάς Euro-5.

Πάντως ένας εκπρόσωπος της γερμανικής υπηρεσίας KBA που επιβλέπει την ανάκληση των “ύποπτων” οχημάτων στη Γερμανία είπε ότι δεν έχει τεθεί θέμα για τα αυτοκίνητα που φέρουν κινητήρες ΕΑ288 της γενιάς Euro-5.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις του σκανδάλου για τη Volkswagen;

Με την ανάκληση από την Volkswagen περίπου 500.000 αυτοκινήτων μόνο στην Αμερική, η γερμανική εταιρεία έχει βάλει στην άκρη 6.5 δισ. ευρώ για την κάλυψη των ζημιών. Η EPA έχει την εξουσία να βάλει πρόστιμο σε μια εταιρεία αξίας έως και 37,500 δολαρίων για κάθε όχημα που παραβιάζει τα πρότυπα – ένα μέγιστο πρόστιμο που μπορεί να φτάσει δηλαδή τα 18 δισ. δολάρια περίπου.

Είναι επίσης πιθανόν να κινηθούν νομικά ομάδες καταναλωτών και μέτοχοι, ενώ υπάρχουν εικασίες ότι το Αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης θα ξεκινήσει ποινική έρευνα. Και μετά βέβαια, είναι και το κόστος επισκευής όλων των αυτοκινήτων.

#dieselgate: Η ανάλυση του σκανδάλου
O πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της VW, Μάρτιν Βίντερκορν

Στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Νότια Κορέα ξεκινούν έρευνες. Σε ολόκληρο τον κόσμο, πολιτικοί, νομοθέτες και περιβαλλοντικές οργανώσεις αμφισβητούν την νομιμότητα των δοκιμών εκπομπών ρύπων της Volkswagen. Ο Υπουργός Oικονομικών της Γαλλίας Μισέλ Σαπέν δήλωσε ότι πρέπει να γίνει μια πανευρωπαϊκή έρευνα, προκειμένου να «καθησυχαστεί» η κοινή γνώμη.

“Τα σκ@τώσ@με εντελώς,” δήλωσε ο Μάικλ Χορν, ο διευθυντής της Volkswagen Αμερικής, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος του γκρουπ Μάρτιν Βίντερκορν, είπε πως η εταιρεία «καταπάτησε την εμπιστοσύνη των πελατών και του κοινού». Ο κ. Βίντερκορν παραιτήθηκε ως συνέπεια του σκανδάλου και τη θέση του πήρε ο Ματίας Μίλερ, πρώην αφεντικό της Porsche. Έχουν ξεκινήσει εσωτερικές έρευνες. Σύμφωνα με δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού Spiegel, τουλάχιστον 30 διευθυντικά στελέχη εμπλέκονται στην χειραγώγηση των τιμών για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων της Volkswagen. Η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει το συγκεκριμένο δημοσίευμα.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις του σκανδάλου για τη γερμανική οικονομία;

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαντικότερος βιομηχανικός κλάδος της Γερμανίας, με συνολικό κύκλο εργασιών 368 δις ευρώ και 775.000 άμεσες θέσεις εργασίας.

Δεν προκαλεί εντύπωση λοιπόν ότι το σκάνδαλο στη Volkswagen έχει θέσει σε κατάσταση συναγερμού τη γερμανική οικονομία. Ο πρόεδρος του Βαυαρικού Χρηματοπιστωτικού Κέντρου Βόλφγκανγκ Γκέρε δήλωσε στην Handelsblatt:

η VW θέτει σε κίνδυνο την ανάπτυξη ολόκληρης της γερμανικής οικονομίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να προκαλέσει ύφεση στη Γερμανία. Επιπλέον απειλείται η φήμη όλων των γερμανικών εξαγωγών εξαιτίας της εγκληματικής συμπεριφοράς της VW

Το σκάνδαλο dieselgate συνιστά θανάσιμη απειλή για την Volkswagen, δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής της αυτοκινητοβιομηχανίας Χανς Ντίτερ Πετς.

Την εκτίμησή του ότι το dieselgate θα πλήξει τη γερμανική οικονομία, δήλωσε σε γερμανικές τοπικές εφημερίδες, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σούλτς. Πρόσθεσε όμως πως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης πιθανότατα θα ξεπεράσει αυτή την κρίση.

#dieselgate: Η ανάλυση του σκανδάλουΌπως αναφέρει το BBC, από τις 17 Σεπτεμβρίου, όταν και αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο, μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου, η μετοχή της Volkswagen έπεσε κατά 30%, παρασύροντας μάλιστα και τις μετοχές άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών σε μεγάλη πτώση.
Ο επενδυτικός όμιλος του Λονδίνου Brand Finance προειδοποιεί ότι η Volkswagen, με ονομαστική αξία μειωμένη κατά 10 δισεκατομμύρια δολάρια, πέφτει από την τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, όπου βρισκόταν πίσω από την Toyota και την BMW.

Ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Ζίγκμαρ Γκάμπριελ είπε ότι δεν θα πρέπει να καταδικάζεται συνολικά η τεχνολογία ντίζελ λόγω του σκανδάλου, προσθέτοντας, ωστόσο ότι η Γερμανία χρειάζεται να καταβάλει περαιτέρω προσπάθειες σε ό,τι αφορά τη στροφή σε εναλλακτικούς κινητήρες.

Ο ίδιος πρόσθεσε ωστόσο ότι είναι υπέρ του να δοθούν κίνητρα για τη μείωση της διαφοράς τιμής μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων.

[accordion][acc title=”Πότε αναμένονται οι πρώτες ανακλήσεις”]Στις 15 Οκτωβρίου η Volkswagen ανακοίνωσε ότι στις αρχές Ιανουαρίου του 2016 θα ανακαλέσει από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης 8,5 εκατομμύρια οχήματα που είναι εφοδιασμένα με το επίμαχο λογισμικό. Μέχρι τις 15/10 η εταιρεία έκανε λόγο για 8 εκατομμύρια οχήματα στην Ευρώπη, σε σύνολο 11 εκατομμυρίων σε όλον τον κόσμο. Η ανακοίνωση αυτή έγινε μετά τη ρητή εντολή των γερμανικών αρχών να ανακληθούν τα οχήματα που κυκλοφορούν στη Γερμανία και υπολογίζεται ότι φτάνουν τα 2,4 εκατομμύρια. Στις 16 Οκτωβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι επαφίεται στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβλέψουν τις ανακλήσεις των οχημάτων της Volkswagen που κυκλοφορούν στους δρόμους τους.[/acc][/accordion] [accordion][acc title=”Εμπλέκονται και άλλες εταιρείες;”]Είναι άγνωστο ακόμη αν η χρήση του «παράνομου» λογισμικού αφορά και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με το BBC, οι Ford, BMW και Renault-Nissan δήλωσαν πως δεν χρησιμοποιούν λογισμικά που παραποιούν τις τιμές εκπομπών ρύπων των οχημάτων τους, ενώ άλλες εταιρίες δήλωσαν ότι απλά συμμορφώνονται με το νόμο.[/acc][/accordion] [accordion][acc title=”Η Bosch είχε προειδοποιήσει τη VW για χρήση παράνομου λογισμικού”]Το 2007, η Bosch φέρεται ότι είχε προειδοποιήσει την Volkswagen για χρήση παράνομου λογισμικού στα πετρελαιοκίνητα οχήματά της. Όπως αναφέρει σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε, η Bosch παραδέχτηκε πως προμήθευε στη VW τα συστήματα ψεκασμού common rail, καθώς και τα συστήματα παροχής και της μονάδας δοσομέτρησης για την επεξεργασία των καυσαερίων, ωστόσο τονίζει ότι «ο τρόπος με τον οποίο τα συστήματα αυτά καλιμπράρονται και ενσωματώνονται στα συστήματα του αυτοκινήτου, είναι ευθύνη του κάθε κατασκευαστή».[/acc][/accordion]

Στο Συνεργείο του Αυτοκινήτου, ένα ειδικό περιοδικό με πολυετή πείρα στον κόσμο του αυτοκινήτου, μπορείτε να βρείτε πληροφορίες από την αρχή του σκανδάλου μέχρι σήμερα.

Πηγή: http://www.bbc.com
http://www.tosynergeio.gr
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος