ΕΕ: Οριστικοποιεί νέους κανόνες για την επεξεργασία και την ανακύκλωση μπαταριών

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) συμφώνησαν την Πέμπτη σε κοινή θέση για να διαπραγματευτούν με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον νέο κοινοτικό κανονισμό για τον κύκλο ζωής των μπαταριών, ο οποίος επιδιώκει να βελτιώσει την περιβαλλοντική μεταχείριση του προϊόντος από το σχεδιασμό έως την ανακύκλωση.

«Οι νέοι κανόνες θα προωθήσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και των αλυσίδων παραγωγής και θα καταστήσουν διαθέσιμες περισσότερες μπαταρίες για τη στροφή μας σε τρόπους μεταφοράς με μηδενικές εκπομπές», δήλωσε η Γαλλίδα υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Barbara Pompili, η χώρα της οποίας ασκεί αυτό το εξάμηνο την προεδρία του Συμβουλίου του ΕΕ.

Ιχνηλασιμότητα σε κύτταρα και μπαταρίες

Η θέση του Συμβουλίου, κοντά στην αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Δεκέμβριο του 2020 για ενημέρωση κανονισμού του 2006, επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού «σε προκατασκευασμένες μονάδες μπαταριών και όλες τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων», συμπεριλαμβανομένων ελαφρών συσκευών όπως skateboards.

Διατηρεί το «διαβατήριο μπαταρίας» έτσι ώστε ο καταναλωτής να έχει καλύτερη πληροφόρηση για το προϊόν και «αυστηρούς» περιορισμούς για επικίνδυνες ουσίες και απαιτεί ιχνηλασιμότητα κυψελών και μπαταριών για περιορισμό του αποτυπώματος άνθρακα, με απαιτήσεις δέουσας επιμέλειας στις αλυσίδες εφοδιασμού.

Επιπλέον, επεκτείνει την ευθύνη του παραγωγού και θεσπίζει την υποχρέωση οι νέες μπαταρίες να περιέχουν ανακυκλωμένα υλικά.

Αυστηρότερες απαιτήσεις βιωσιμότητας, απόδοσης και επισήμανσης

Το Κοινοβούλιο, το οποίο ενέκρινε τη θέση του πριν από μια εβδομάδα με 584 ψήφους υπέρ, 67 κατά και 40 αποχές, προτείνει αυστηρότερες απαιτήσεις όσον αφορά τη βιωσιμότητα, τις επιδόσεις και την επισήμανση και απαιτεί οι κυψέλες και οι μπαταρίες να έχουν ετικέτα που να αντικατοπτρίζει το αποτύπωμα άνθρακα, άλλα σημεία, όπως ελάχιστα επίπεδα ανάκτησης κοβαλτίου, μόλυβδου, λιθίου και νικελίου για επαναχρησιμοποίηση.

«Ο σχεδιασμός αυτών των μπαταριών και η διαχείριση στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους πρέπει να γίνεται σωστά, με ανάκτηση πολύτιμων υλικών στο πλαίσιο εκείνων των προϊόντων που περιέχουν πολλές επικίνδυνες πρώτες ύλες, αλλά που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν», δήλωσε η Ισπανίδα Αντιπρόεδρος και Υπουργός για την Οικολογική Μετάβαση, Teresa Ribera.

Ο νέος κανονισμός για τις κυψέλες και τις μπαταρίες, αφού κλείσει, θα χρησιμεύσει επίσης ως πρότυπο για άλλους τομείς στους οποίους επιδιώκονται επίσης κανονισμοί που καλύπτουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος, από τη σύλληψή του έως την επεξεργασία ως απόβλητο, για παράδειγμα στην κλωστοϋφαντουργία βιομηχανία.

Η περιβαλλοντική πλατφόρμα Transport & Environnement, ωστόσο, ντρόπιασε τις χώρες της ΕΕ που επέλεξαν να «καθυστερήσουν την εισαγωγή στόχων ανακύκλωσης μπαταριών που είναι ήδη αδύναμοι», καθώς ζητούν από τους κατασκευαστές να ανακτήσουν «μόνο το 35% του συνόλου των χρησιμοποιημένων μπαταριών λιθίου για εφαρμογή το 2029, τρία χρόνια αργότερα από ό,τι πρότεινε η Επιτροπή».

Αυτή η ΜΚΟ απαιτεί έως το 2026 το ποσοστό ανάκτησης αυτού του ορυκτού από προϊόντα, να αυξηθεί στο 70% και υπενθυμίζει ότι οι τιμές του λιθίου έχουν αυξηθεί κατά 75% μεταξύ Ιανουαρίου 2021 και Ιανουαρίου 2022.

Μετάφραση – Επιμέλεια: Αθανάσιος Ρούντος 

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος