ΥΠΠΟΑ: Εγκρίθηκε η μελέτη για την αποκατάσταση των αμαξών του Τατοΐου

Την ομόφωνη έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων έλαβε –σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού– η Μελέτη Συντήρησης και Αποκατάστασης των Αμαξών του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου. Η μελέτη αφορά τις δώδεκα τροχήλατες άμαξες της πρώην βασιλικής οικογένειας, οι οποίες βρίσκονταν αποθηκευμένες από το 1973 στο κτήριο του Στάβλου.

«Είναι πολύ σημαντικό τέτοιου είδους μελέτες να εκπονούνται εσωτερικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, τα στελέχη των οποίων έχουν τεράστια εμπειρία και εξειδίκευση», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, αφού συνεχάρη τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων για την εκπόνηση της εν λόγω μελέτης. Η ίδια πρόσθεσε: «Οι άμαξες έχουν δεχθεί τις επείγουσες σωστικές επεμβάσεις από το κλιμάκιο συντηρητών της Διεύθυνσης Συντήρησης για την προσωρινή συγκράτηση και προστασία των αποκολλημένων χρωματικών στρωμάτων και την απομάκρυνση ρύπων και χαλαρών επικαθίσεων, μετά από τη μακρόχρονη παραμονή σε εντελώς ακατάλληλες συνθήκες. Με την εφαρμογή της μελέτης Συντήρησης και Αποκατάστασης, θα αποκτήσουν ξανά την αρχική τους εικόνα. Τα έργα και οι εργασίες στον ιστορικό πυρήνα του π. βασιλικού κτήματος Τατοΐου προχωρούν συστηματικά και εντός χρονοδιαγράμματος».

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, η μελέτη περιλαμβάνει: λεπτομερή περιγραφή κάθε άμαξας ξεχωριστά και παρουσίαση ιστορικών στοιχείων, τα οποία τεκμηριώνονται φωτογραφικά σχετικά με το είδος και τη χρήση των αμαξών από τη βασιλική οικογένεια. Ακόμη, γίνεται περιγραφή της τεχνολογίας και των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους.  Επιπλέον, περιγράφονται οι παράγοντες φθοράς και η κατάσταση διατήρησης των αμαξών και των επιμέρους υλικών τους. Οι επεμβάσεις που προτείνονται παρουσιάζονται ξεχωριστά για κάθε επιμέρους υλικό και περιορίζονται στη διατήρηση και αποκατάσταση αυτών ως στατικά μουσειακά αντικείμενα μεγάλης ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας. Όπως επισημαίνεται, στόχος δεν είναι η αποκατάστασή τους ως χρηστικά οχήματα, καθώς γι’ αυτό απαιτείται περεταίρω μελέτη. Προτείνεται, τέλος, η δημιουργία ενός κατάλληλα διαμορφωμένου εκθεσιακού χώρου -αυστηρών προδιαγραφών- με συγκεκριμένες και ελεγχόμενες συνθήκες εντός του κτήματος του Τατοΐου.

Στο πλαίσιο της μελέτης προβλέπεται η συντήρηση των μεταλλικών, ξύλινων, υφασμάτινων και δερμάτινων στοιχείων των αμαξών -με χημικό και μηχανικό καθαρισμό- η συμπλήρωση κενών τμημάτων, συγκόλληση αποκολλημένων τμημάτων κλπ. Προβλέπεται ακόμη ο έλεγχος και η αποκατάσταση της κίνησης των αμαξών.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τον Δεκέμβριο του 2020 οι άμαξες απομακρύνθηκαν από τον Στάβλο και μεταφέρθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένο λυόμενο οικίσκο εντός του κτήματος του Τατοΐου. Τοποθετήθηκαν σε νέο αποθηκευτικό χώρο σύγχρονων προδιαγραφών με συνθήκες αποθήκευσης, ασφάλειας και προστασίας, ο οποίος κατασκευάστηκε με την χορηγία της ΑΜΚΕ Αιγέας, δίπλα στον χώρο που φυλάσσονται τα αυτοκίνητα.

Η συλλογή περιλαμβάνει

Την επίσημη άμαξα τύπου Berlin, που κατασκευάστηκε στη Γαλλία το 1870 για τον κόμη του Chambort και αγοράστηκε από το Γεώργιο Α’ το 1871, ενώ χρησιμοποιήθηκε στον γάμο της βασίλισσας Σοφίας της Ισπανίας. Περιλαμβάνονται επίσης, μία ανοιχτή άμαξα τύπου Ascot Landau η οποία ήταν η γαμήλια άμαξα του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου και της Άννας Μαρίας, μία άμαξα επίσης για συγκεκριμένες εκδηλώσεις τύπου town chariot, δύο ανοιχτές σπορ άμαξες τύπου Phaeton που χρησιμοποιήθηκαν ευρέως για τις καθημερινές μετακινήσεις του Γεωργίου Β΄ αλλά και σε διάφορες επίσημες εκδηλώσεις της οικογένειας, τρεις κλειστές άμαξες τύπου Brougham, εκ των οποίων η μία δεν φέρει τους άξονες κίνησης, μία κυνηγετική άμαξα Brake, ένα μόνιππο τύπου Tilbury και δύο μόνιππα τύπου Chaise.


Πηγές: ΥΠΠΟΑ/ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος