Συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ στα τρία τμήματα του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ από ολόκληρο τον κόσμο συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα του καλοκαιρινού και υβριδικού 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται από τις 24 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου σε θερινούς κινηματογράφους στη Θεσσαλονίκη, καθώς και online.

Φέτος, το Φεστιβάλ παρουσιάζει περισσότερες πρεμιέρες από κάθε άλλη φορά. Στις συνολικά 36 ταινίες που θα προβληθούν στα Διεθνή Διαγωνιστικά Μεγάλου Μήκους, Newcomers και >>Film Forward, οι 13 είναι σε παγκόσμια πρεμιέρα, οι εννέα σε διεθνή πρεμιέρα και οι έξι σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα.

Διεθνές Διαγωνιστικό Μεγάλου Μήκους

Το Διεθνές Διαγωνιστικό Μεγάλου Μήκους φιλοξενεί δώδεκα ταινίες –ανάμεσά τους και τρεις ελληνικές–, οι οποίες διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Τα ντοκιμαντέρ μάς μεταφέρουν την εύθραυστη καθημερινότητα σε απόμερες γωνιές της Υφηλίου ή αφηγούνται αληθινές ιστορίες που ξεπερνούν τα όρια της φαντασίας. Πέντε ντοκιμαντέρ πραγματοποιούν παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, δύο διεθνή πρεμιέρα και τέσσερα πανευρωπαϊκή πρεμιέρα.

Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 15.000 ευρώ, ενώ το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.

Συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ στα τρία τμήματα του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Τα ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους:

Γουχάν Γουχάν / Wuhan Wuhan του Γιούνγκ Τσανγκ (διεθνής πρεμιέρα) HΠΑ, 2021, 90΄

Όταν η πόλη της Γουχάν της Κίνας μπήκε σε λόκνταουν στην αρχή της πανδημίας του Covid-19, ήταν σχεδόν αδύνατο να σχηματίσει κανείς μια ξεκάθαρη εικόνα του τι συνέβαινε. Ωστόσο, ένα κινηματογραφικό επιτελείο κατάφερε να καταγράψει τη ζωή στο επίκεντρο της πανδημίας. Ανάμεσα στα πορτρέτα είναι ένα ζευγάρι που περιμένει παιδί, οικογένειες σε καραντίνα σε ένα δαιδαλώδες καταφύγιο, αφοσιωμένοι επαγγελματίες υγείας, καθώς και μια ψυχολόγος η οποία αντιμετωπίζει τη δική της οικογενειακή κρίση ενώ βοηθάει τους ασθενείς της να διαχειριστούν την άγνωστη απειλή. Σε μια εποχή όπου ο κόσμος χρειάζεται περισσότερη διαπολιτισμική κατανόηση, το Γουχάν Γουχάν είναι μια πολύτιμη απεικόνιση μιας μεγαλούπολης που ενώνεται ώστε να ξεπεράσει μια κρίση.

Η επιστροφή: Η ζωή μετά το Ισλαμικό Κράτος / The Return: Life after ISIS της Άλμπα Σοτόρα Κλούα (πανευρωπαϊκή πρεμιέρα), Ισπανία – Ηνωμένο Βασίλειο, 2021, 90΄

Το συλλογικό πορτρέτο μιας ομάδας γυναικών από τη Δύση, οι οποίες συντάχθηκαν στα νιάτα τους με το Ισλαμικό Κράτος: οι ίδιες γυναίκες διεκδικούν πλέον το δικαίωμα μιας νέας αρχής στη χώρα τους. Ανάμεσά τους είναι η Σαμίμα Μπέγκουμ, μάλλον η γνωστότερη Βρετανίδα που εντάχθηκε στις τάξεις του ISIS ήδη από τα 15 της, αλλά και η αμερικανίδα Χόντα Μουθάνα, η οποία φέρεται να υποκίνησε άτομα που την ακολουθούσαν στο Twitter να υποστηρίξουν το Ισλαμικό Κράτος. Στιγματισμένες από τα ΜΜΕ, διηγούνται τώρα για πρώτη φορά τις ιστορίες τους.

Λουτσαδόρας / Luchadoras των Πάολα Κάλβο και Πάτρικ Τζάσιμ (πανευρωπαϊκή πρεμιέρα), Γερμανία – Μεξικό, 2021, 92΄

Ένα τρυφερό κινηματογραφικό πορτρέτο τριών γενναίων παλαιστριών από τη Σιουδάδ Χουάρες (μεξικανική πόλη γνωστή για τα υψηλά ποσοστά γυναικοκτονιών της), που αγωνίζονται να αλλάξουν την εικόνα της γυναίκας στην πατρίδα τους – τόσο στο ρινγκ όσο και στην καθημερινότητά τους. Μια ταινία που ανακαλύπτει τον ηρωισμό στην καθημερινή ζωή των πρωταγωνιστριών της, οι οποίες αμφισβητούν την τοπική παράδοση προκειμένου να διεκδικήσουν τα όνειρά τους. Παράλληλα, η ταινία ρίχνει μια καθηλωτική φεμινιστική ματιά σε μια machismo υποκουλτούρα, καθώς και στα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι ηρωίδες της.

Μαγκαλούφ, πόλη-φάντασμα / Magaluf Ghost Town του Μιγκέλ Άνχελ Μπλάνκα (πανευρωπαϊκή πρεμιέρα), Ισπανία – Γαλλία, 2021, 90΄

Η Μαγκαλούφ είναι μια μικρή, ήσυχη πόλη της Μαγιόρκας, που πολλοί φτάνουν στο σημείο να αποκαλούν «Τουίν Πικς των Βαλεαρίδων». Ένα εκατομμύριο τουρίστες κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι τους δρόμους της Μαγκαλούφ, σαν στοιχειά που μετατρέπουν τους δημόσιους χώρους σε λούνα παρκ όπου όλα επιτρέπονται. Ένα κωμικό και συνάμα μυστηριώδες πορτρέτο μιας κοινότητας που παλεύει να επιβιώσει σ’ ένα τουριστικοποιημένο περιβάλλον, καθώς κι ένας στοχασμός για το τι σημαίνει να είσαι τουρίστας στην Ευρώπη.

Μέρες και νύχτες της Δήμητρας Κ. / Days and Nights of Demetra K. της Εύας Στεφανή (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελλάδα, 2021, 72΄

Η Δήμητρα είναι εργαζόμενη στο χώρο του σεξ και επί χρόνια πρόεδρος του σωματείου Ατόμων Εργαζόμενων στο Σεξ Ελλάδας. Αγαπάει τη δουλειά της και υπήρξε ιδιοκτήτρια σε ένα από τα παλαιότερα σπίτια της Αθήνας. Η ταινία σκιαγραφεί το πορτρέτο της Δήμητρας στη διάρκεια δώδεκα χρόνων. Ταυτόχρονα, η κάμερα καταγράφει όψεις της πόλης που αλλάζει σημαδεμένη από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Γνωρίζοντας τη Δήμητρα ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα στερεότυπα μας για το σεξ, την γυναικεία  επιθυμία, την ατομική ελευθερία, αλλά και τον τρόπο που μας αλλάζουν οι δοκιμασίες σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές.

Μέσα από το τζάμι, τρεις πράξεις / Through the Glass, Three Acts του Χρήστου Μπάρμπα (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελλάδα, 2021, 82΄

Tον Μάιο του 2020, κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown της χώρας και για δύο μήνες, σ’ ένα γηροκομείο στον Άγιο Στέφανο, βόρεια της Αθήνας, το προσωπικό και οι φιλοξενούμενοι, έζησαν έναν επιπρόσθετο εγκλεισμό, αφού σφράγισαν την μονάδα για προληπτικούς λόγους. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει αυτή την πράξη, που εκείνη τη στιγμή ήταν μοναδική σε εθνικό, ευρωπαϊκό, ίσως και παγκόσμιο επίπεδο.

Όταν ο Όλυμπος συγκρούεται με τις πάμπες / When the Olympus Collides with the Pampas των Σολ Μιράλια, Ούγο Μάνσο (διεθνής πρεμιέρα), Αργεντινή, 2021, 72΄

Ένας εβδομηντάχρονος καλλιτέχνης καλείται να διαχειριστεί τα σημάδια που αφήνει ο χρόνος στα έργα και στο σώμα του, μα και τους ίδιους του τους φόβους. Γυμνές κολοσσιαίες φιγούρες, σφριγηλά μπράτσα και δυνατοί μύες παλεύουν ενάντια στη λήθη, σμίγουν με το γαλάζιο και χάνονται σαν πουλιά στον ορίζοντα. Πορτρέτο του Ρικάρντο Σινάλι, γυρισμένο ανάμεσα στο Λονδίνο και τις πάμπες, τις αχανείς πεδιάδες της Αργεντινής. Ένας αναγεννησιακός καλλιτέχνης του 21ού αιώνα. 

Τα πορνό του θείου Τζιμ / Porno Uncle Jim του Στέφαν Μπούκας (παγκόσμια πρεμιέρα), ΗΠΑ – Ηνωμένο Βασίλειο, 2021, 86΄

Η ταινία παρακολουθεί την προσπάθεια ενός άνδρα να μάθει την αλήθεια για τον διαβόητο και αμφιλεγόμενο θείο του, τον Τζέι Τζέι Προφέρες, τον ξεχασμένο βασιλιά του πορνό της Ουάσιγκτον. Ο Τζέι Τζέι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον αγώνα για τα δικαιώματα των γκέι στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, και η ανάδειξή του σε «Βασιλιά μιας X-Rated Αυτοκρατορίας» είναι η κρυφή ιστορία ενός ανθρώπου που έζησε στα άκρα. Η ταινία φωτίζει την γκέι σκηνή του ’60 και του ’70 και τους αγώνες των ομοφυλοφίλων κατά την περίοδο των νόμων περί προσβολής των ηθών στην Αμερική, καταλήγοντας στην πλήρη ανατροπή της αλλόκοτης ζωής του Τζέι Τζέι.

Τραγουδώντας στην ερημιά / Singing in the Wilderness της Ντονγκνάν Τσεν (παγκόσμια πρεμιέρα), Κίνα, 2021, 96΄

Διαβιώντας για έναν αιώνα σε απόλυτη μυστικότητα στα βουνά της Κίνας, μια χορωδία της χριστιανικής εθνότητας των Μιάο υποπίπτει στην αντίληψη της υπηρεσίας προπαγάνδας και προξενεί αίσθηση σε όλη τη χώρα. Δύο νεαρά μέλη αυτής της κοινότητας και οι συγχωριανοί τους καλούνται να συμβιβάσουν την πίστη τους, την ταυτότητά τους και την αγάπη τους με την πραγματικότητα της Κίνας. Μια οδυνηρή εξιστόρηση του αγώνα μιας κοινότητας να διατηρήσει τις αρχές της καθώς ανοίγεται στη νεωτερικότητα, μια ταινία που εγείρει ερωτήματα για όλους εμάς που μπαίνουμε σήμερα σε διλήμματα ανάμεσα στο χρήμα και στο νόημα, στο παρόν και στο παρελθόν, στη μειονότητα και στην πλειονότητα.

Η φούσκα / The Bubble της Βάλερι Μπλάνκενμπαϊλ (πανευρωπαϊκή πρεμιέρα), Ελβετία – Αυστρία, 2021, 90΄

Καλώς ήρθατε στη Φιλικότερη Πόλη της Φλόριντα: το «The Villages» είναι η μεγαλύτερη κοινότητα συνταξιούχων της Αμερικής, με 96 κέντρα αναψυχής, 54 γήπεδα του γκολφ, 70 πισίνες, τρεις παλιομοδίτικες πλατείες και περίπου τρεις χιλιάδες λέσχες. Ωστόσο, σ’ αυτή την πάντοτε ηλιόλουστη περιοχή, η καθημερινότητα ίσως να μην είναι τόσο ειδυλλιακή ή καλοδεχούμενη όσο φαντάζονται πολλοί. Ένας γοητευτικός, προκλητικός αλλά και τρυφερός στοχασμός γύρω από τον αμερικανικό τρόπο ζωής, το γήρας και τον θάνατο.

Χαμένα λουλούδια / Lost Flowers του Φαμπρίτσιο Μαλτέζε (παγκόσμια πρεμιέρα), Λουξεμβούργο, 2021, 72΄

Μάρτιος 2020. Ο Φαμπρίτσιο, φωτογράφος και σκηνοθέτης που ζει στο Λουξεμβούργο, επιστρέφει στην οικογένειά του στην κεντρική Ιταλία όταν ο πατέρας του παθαίνει καρδιακή προσβολή. Είναι η αρχή της πανδημίας και η χώρα βρίσκεται σε λόκνταουν. Ένα προσωπικό ημερολόγιο και μια ωδή στην αγάπη ενός γιου προς τον πατέρα του υπό τις δυσκολότερες συνθήκες που μπορεί κανείς να φανταστεί. Μια ιστορία ανθρώπινη και μύχια, που ξεδιπλώνεται στο πλαίσιο μιας συλλογικής τραγωδίας.

Χρυσή Αυγή Υπόθεση όλων μας / Golden Dawn a Public Affair της Ανζελίκ Κουρούνης, Ελλάδα, 2021, 120΄

Ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην άκρα δεξιά, τον φασισμό και τον ναζισμό; Η Δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί οριστικά από αυτές τις λαίλαπες, χωρίς να ποδοπατήσει τις αρχές της; Πώς εντέλει πρέπει να αντισταθούμε; Η απάντηση ανήκει στη δικαιοσύνη; Μπορεί να προκύψει από ένα μπαράζ των δημοκρατικών κομμάτων; Χρειάζεται ένα δημοσιογραφικό μποϊκοτάζ; Κοινωνική επαγρύπνηση; Σωστή παιδεία; Ή η αντίσταση πρέπει να είναι πιο δυναμική και μαχητική από τα παραπάνω; Η δίκη που μπορεί να συγκριθεί σε σημασία και ίσως να ξεπερνά τη δίκη της Νυρεμβέργης αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά του νέου ντοκιμαντέρ.

Διεθνές Διαγωνιστικό Newcomers

Στο διαγωνιστικό τμήμα Newcomers συμμετέχουν πρώτες ή δεύτερες ταινίες δημιουργών. Συνολικά 14 ντοκιμαντέρ, εκ των οποίων τρία ελληνικά, διαγωνίζονται για τον «Χρυσό Αλέξανδρο Newcomers Δημήτρης Εϊπίδης», το οποίο τιμά τον άνθρωπο που υπηρέτησε πιστά επί σειρά ετών τον κινηματογράφο, τον ιδρυτή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και επί χρόνια διευθυντή του οργανισμού. To βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ. Τα ντοκιμαντέρ διαγωνίζονται και για το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ. Συνολικά, πέντε ντοκιμαντέρ πραγματοποιούν στο Φεστιβάλ παγκόσμια πρεμιέρα, έξι διεθνή πρεμιέρα και δύο πανευρωπαϊκή πρεμιέρα.Συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ στα τρία τμήματα του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Οι ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος Newcomers:

Αόρατοι / Invisible της Μαριάννας Κακαουνάκη, Ελλάδα, 2020, 80΄

Πίσω στην Τουρκία, ο Εμπουμπεκίρ και η Γκόνζα κατηγορούνται για τρομοκρατία. Μετά από τρία χρόνια καταδίωξης καταφέρνουν να δραπετεύσουν στην Ελλάδα. Είναι πλέον ελεύθεροι, αλλά πρέπει να μάθουν να ζουν με μια αβάσταχτη απώλεια… Ο Αχμέτ, που ήταν γιατρός, περνά τις μέρες του σε μια μυστική τοποθεσία μαζί με άλλους αυτοεξόριστους Τούρκους. Αλλά όσο περνάει ο καιρός, μεγαλώνει η επιθυμία τού να πάψει να ζει ως φυγάς και να ενταχθεί στη χώρα που τον φιλοξενεί. Μια ταινία για την τουρκική κοινότητα που διώκεται, τα μέλη της οποίας είναι πια έτοιμα να πουν την ιστορία τους.

Γαβριέλα – Η Γερμανίδα με το ποδήλατο / Gabriela – The German with the Bicycle του Δομήνικου Ιγνατιάδη (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελλάδα, 2020, 95΄

H ιστορία μιας γυναίκας γεννημένης στη μεταπολεμική́ Γερμανία και της ακαταμάχητης ανάγκης της να ζήσει, να αγαπήσει και να έχει αξία. Δυο χρόνια μετά τον θάνατό της, ο γιος της ξεκινά μια ενδελεχή έρευνα στο ημερολόγιό της, την αλληλογραφία της, τους ανθρώπους και τα μέρη που γνώρισε. Ένα ταξίδι από τη Στουτγκάρδη της Γερμανίας μέχρι την Αλεξάνδρεια της Ημαθίας, που διατρέχεται από́ ένα και μόνο ερώτημα: «Τι είδους ζωή́ είναι αυτή́;» Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, ο γιος προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τη μητέρα του, την πάντα φευγάτη, την πάντα κάπου αλλού: τη «Γερμανίδα με το ποδήλατο».

Η γη της επαγγελίας / Land of Milk and Honey των Έκτορ Ντομίγκες-Βιγκέρα, Κάρλος Μόρα Φουέντες, Γκονθάλο Ρέθιο (διεθνής πρεμιέρα), Ισπανία, 2020, 88΄

Τι σχέση μπορεί να έχουν μεταξύ τους κάποιοι άνθρωποι που ζουν σε διαφορετικά σημεία στο χάρτη αλλά κουβαλούν το ίδιο τραύμα; Το ντοκιμαντέρ διερευνά αυτή την ερώτηση εις βάθος, ακολουθώντας την καθημερινή ζωή των πρωταγωνιστών του: άνθρωποι που έχουν ζήσει τον εκτοπισμό από τους πολέμους στα Βαλκάνια, στη Συρία και στην Αμπχαζία, άνθρωποι που, αν και ζουν στη μέση του πουθενά –σ’ έναν μη τόπο– είναι εξίσου γενναία και σταθερά αποφασισμένοι να συνεχίσουν την αναζήτηση.

Ιζήματα / Sediments του Αντριάν Σιλβέστρε (διεθνής πρεμιέρα), Ισπανία, 2021, 89΄

Έξι τρανς γυναίκες κάνουν ένα ταξίδι σε μια μικρή πόλη στην επαρχία Λεόν της Ισπανίας, κατά το οποίο θα εξερευνήσουν όχι μόνο ορισμένα ασυνήθιστα τοπία, αλλά και τα βασικά συστατικά της προσωπικότητάς τους. Αν και το ομαδικό τους πνεύμα δοκιμάζεται, θα μάθουν μαζί πώς να διαχειρίζονται τις διαφορές τους, διαφυλάσσοντας το δικαίωμά τους στη μοναδικότητα. Μια συναρπαστική και διασκεδαστική ιστορία για την ενσυναίσθηση, την ατομικότητα και την ανάγκη του ανήκειν: η ακτινογραφία μιας κολεκτίβας που στρέφεται στον κόσμο του συναισθήματος για να ενισχύσει τις πολιτικές της ταυτότητας στο παρόν και το μέλλον.

Μη σταματάς να τρέχεις / Keep Running του Γκετίνγκ Σαν (διεθνής πρεμιέρα), Κίνα, 2021, 87΄

Στην πόλη Γκεν Χε, στην πιο κρύα περιοχή της Κίνας, μια ομάδα εφήβων από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα βγαίνει κάθε μέρα για τρέξιμο υπό αντίξοες συνθήκες. Αυτοί οι νέοι βρήκαν στους κόλπους της αθλητικής ακαδημίας ό,τι δεν μπορούσαν να τους προσφέρουν οι οικογένειές τους: χαρά κι ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. Ένα τρυφερό ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στη ζωντάνια, την αισιοδοξία και τη θετικότητα του νεανικού πνεύματος, που μας γνωρίζει μια σειρά από οικείους χαρακτήρες καθώς μας ξεναγεί στο εκθαμβωτικό τοπίο.

Η μικρή Σάτσμο / Little Satchmo του Τζον Αλεξάντερ (παγκόσμια πρεμιέρα),ΗΠΑ, 2021, 60΄

Αν κάθε διασημότητα έχει ένα πρόσωπο για τους πολλούς και πολλά για τους λίγους, η ιδιωτική ζωή του εμβληματικού Λούις Άρμστρονγκ συμπεριλάμβανε ένα πρόσωπο μυστικό: ήταν πατέρας μιας κόρης που υπεραγαπούσε, αλλά δεν αναγνώρισε ποτέ δημόσια. Σήμερα, πενήντα χρόνια μετά τον θάνατο αυτής της μουσικής ιδιοφυΐας, μια γυναίκα που καταδικάστηκε σε μια κρυφή ζωή σπάει για πρώτη φορά τη σιωπή, συνυπογράφοντας το σενάριο αυτού του απρόσμενου, συναρπαστικού ντοκιμαντέρ.

Ο κόμης / The Count του Τζον Μπλέχεντ (παγκόσμια πρεμιέρα), Σουηδία, 2021, 74΄

Μια προσωπική αποδόμηση του είδους που αφηγείται «αληθινά εγκλήματα», η οποία εστιάζει στη μυστηριώδη φιγούρα ενός συγγενή του σκηνοθέτη: ενός διαβόητου Σουηδού εγκληματία με το ψευδώνυμο «ο Κόμης». Η ιστορία της ζωής ενός ανθρώπου που θεωρήθηκε τρεις φορές ύποπτος για φόνο, η οποία υπονομεύει την υποτιθέμενα ακόρεστη δίψα του κοινού για ιστορίες βίας. Ένα συναρπαστικό, επίκαιρο και άκρως πολιτικό ντοκιμαντέρ που φτιάχτηκε για να αμφισβητήσει την ανάγκη του κοινού για τέτοιου τύπου αληθινά σενάρια – ένα πραγματικό σκανδιναβικό νουάρ, το πρώτο στο είδος του.

Ο στρατιώτης/ The Soldier του Νίκολαϊ Μέλερ (διεθνής πρεμιέρα), Δανία, 2020, 58΄

Ένας νεαρός βετεράνος πολέμου με διαταραχή μετατραυματικού στρες κάνει μια τελευταία απόπειρα να ανακτήσει τη ζωή του. Ταξιδεύει στην καρδιά της ζούγκλας του Αμαζονίου στο Περού, όπου επιχειρεί να γιατρευτεί μέσω της φυτικής ιατρικής – δοκιμάζοντας, μεταξύ άλλων, και το πιο παραισθησιογόνο φυτό στον κόσμο, το οποίο λέγεται πως αποκαλύπτει την πραγματική φύση του σύμπαντος. Μια καθηλωτική ιστορία για τη μάχη ενός ανθρώπου με τους δαίμονές του, η οποία παρουσιάζει και τη μάχη που δίνει η κοινωνία να χειριστεί τους πληγέντες της.

Η πίστη και βουνά κινεί / Faith Can Move Mountains της Σίλγιε Έβενσμο Γιάκομπσεν (διεθνής πρεμιέρα), Νορβηγία, 2021, 79΄

Μια ομάδα από ελληνορθόδοξες καλόγριες βρίσκουν απάγκιο σ’ ένα γραφικό χωριό της Νορβηγίας, με σκοπό να χτίσουν ένα μοναστήρι σε μια απόκρημνη βουνοπλαγιά με θέα τα φιόρδ. Με ελλειμματικό ταμείο αλλά περίσσια πίστη προσπαθούν να προσαρμοστούν στο νέο τους περιβάλλον και να κερδίσουν την υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι ακόμα και οι αρχές της περιοχής μπαίνουν στον πειρασμό να μετατρέψουν το μοναστήρι σε τουριστική ατραξιόν. Μια μοναδική και παράδοξη ιστορία για την παγκοσμιοποιημένη διασταύρωση της δύναμης της θέλησης με την υπερβατικότητα και το κέρδος.

Πράξεις αγάπης / Acts of Love των Ισιντόρ Μπετέλ, Φρανσίς Λεπλέ (πανευρωπαϊκή πρεμιέρα), Γαλλία ΗΠΑ, 2021, 71΄

Ένας σκηνοθέτης κλείνει ραντεβού με αγνώστους μέσω εφαρμογών για γνωριμίες και τους ζητά να γυρίσουν μαζί μια ταινία. Μετά από μια σειρά αντισυμβατικών επαφών, προκύπτει μια θραυσματική ιστορία για την αγάπη, την απογοήτευση και την επιθυμία. Ερωτικές ιστορίες που δεν βλέπουμε συχνά επί της οθόνης μάς παροτρύνουν σε μια αισθησιακή εξερεύνηση της ομοφυλόφιλης οικειότητας (σε όλες της τις κοινωνικές και σεξουαλικές προεκτάσεις), τρυπώνοντας κάτω από το δέρμα.

Στην άλλη πλευρά / On the Other Side του Ιβάν Γκουαρνίσο (πανευρωπαϊκή πρεμιέρα), Κολομβία – Ισπανία, 2021, 96΄

Δύο αδέλφια αποφασίζουν να ξεκινήσουν ένα ταξίδι για να βρουν τους αντάρτες του FARC (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia / Επαναστατικές Ένοπλες Δυνάμεις της Κολομβίας) που κράτησαν όμηρο τη μητέρα τους για δύο χρόνια. Με τη βοήθεια του ημερολογίου που της είχε επιτραπεί να γράφει κατά τη σύλληψή της, εντοπίζουν τοποθεσίες, αποκρυπτογραφούν ονόματα και ξεκινούν ένα ταξίδι μέσα από ζούγκλες και βουνά, ακολουθώντας το μονοπάτι του πόνου της μητέρας τους, αλλά και τον δρόμο προς τη συγχώρεση. Ένα ανατριχιαστικά οικείο ταξίδι στη μνήμη και στο συλλογικό και προσωπικό μας τραύμα.

Τέκνα της Μαφίας / Sons of Honour της Σοφία Λουβαρά (διεθνής πρεμιέρα), Ολλανδία – Ιταλία, 2020, 86΄

Στην Καλαβρία, την πιο βίαιη περιοχή της Ιταλίας, ένας θαρραλέος δικαστής μάχεται την κυριαρχία της μαφίας της Ντρανγκέτα, απομακρύνοντας τα νεαρά αγόρια από τις εξαιρετικά ισχυρές οικογένειές τους. Μέσα από τη ρευστή, σχεδόν αόρατη κάμερα μιας σκηνοθέτιδας που μεγάλωσε σ’ αυτά τα μέρη, παρακολουθούμε στενά την καθημερινότητα των παιδιών που βρίσκονται σε (ένα αμφιλεγόμενο) πρόγραμμα επαν-εκπαίδευσης και γινόμαστε μάρτυρες του πώς το συναίσθημα και η εμπιστοσύνη μπορούν να αναιρέσουν τη διαστρεβλωμένη πραγματικότητα της παράδοσης, των δεσμών αίματος, του καθήκοντος και του φόβου.

LUX των Ραφαέλ Ντουμπάκ, Ματέο Ιμπάρα (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελβετία, 2021, 72΄

Στις αρχές του φθινοπώρου του 2019, η Γενεύη αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου κρίση ασφάλειας: την επικείμενη επίθεση από μια αντι-καπιταλιστική τρομοκρατική ομάδα, γνωστή ως Παγκόσμιο Απελευθερωτικό Μέτωπο (GLF). Ο ελβετικός στρατός καλείται αμέσως να βοηθήσει τις αστυνομικές δυνάμεις να περιορίσουν την απειλή για την πόλη του Καλβέν το συντομότερο δυνατό – κυρίως με την επιχείρηση LUX: μια άσκηση προσομοίωσης, ένα παιχνίδι που αγγίζει τις διαστάσεις της ίδιας της ζωής για ν’ αντιμετωπίσει μια αόρατη απειλή. Διερευνώντας τη διφορούμενη σχέση μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, η ταινία εκφράζει, με ποιητικούς όρους, την πρόθεση να αμφισβητήσει τις προκαθορισμένες ιδέες των θεατών γύρω από έναν απ’ τους πιο ιδιαίτερους στρατούς στον κόσμο κι έναν από τους πλέον αμφιλεγόμενους ελβετικούς θεσμούς.

Made in Vain του Μιχάλη Κλιούμη (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελλάδα, 2021, 90΄

Η καθημερινότητα ενός αρσιβαρίστα περιλαμβάνει προσωπικούς δαίμονες, συνεχόμενες μάχες με τον καθρέφτη, θυσίες, στόχους, καταπιεσμένα συναισθήματα. Και δίαιτες. Η μάχη τους να γίνουν επαγγελματίες αρσιβαρίστες είναι ασταμάτητη και εξαντλητική, μιας που ο ανταγωνισμός είναι έντονος. Όλοι οι μήνες της έντονης προετοιμασίας οδηγούν σε λίγες στιγμές στη σκηνή, μπροστά σε κάποια επιτροπή όπου δείχνουν το σώμα που έχτιζαν όλο αυτόν τον καιρό. Για κάποιους αποτελεί σιδηρούν άθλημα, τρόπο ζωής, ματαιοδοξία, για άλλους θρησκεία. Όλοι όμως συμφωνούν πως αν έχεις υπάρξει κάποτε αρσιβαρίστας, παραμένεις για όλη σου τη ζωή.

Διεθνές Διαγωνιστικό >>Film Forward

Οι ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward δοκιμάζουν τα όρια της φόρμας, κοιτάζοντας το ντοκιμαντέρ μέσα από ένα ριζοσπαστικό πρίσμα. Συμμετέχουν δέκα ντοκιμαντέρ, ανάμεσά τους και δύο ελληνικά. Τα ντοκιμαντέρ διαγωνίζονται για το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος Film Forward», το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ. Τρία από τα ντοκιμαντέρ προβάλλονται σε παγκόσμια πρεμιέρα και ένα σε διεθνή πρεμιέρα.

Ανακαλύψτε τα ντοκιμαντέρ του τμήματος:

Ανάμνησις / Anamnesis των Κρις Ράιτ, Στέφαν Κόλμπε (διεθνής πρεμιέρα), Γερμανία, 2021, 111΄

Οι σκηνοθέτες πρωτογνώρισαν τον Στέφαν το 2015 στην ψυχιατρική πτέρυγα των φυλακών του Βραδεμβούργου. Καθώς οι δυο τους παρακολουθούν έναν στυγνό γυναικοκτόνο στα τελευταία χρόνια της ποινής του, έρχονται αντιμέτωποι με άβολα ερωτήματα. Μπορεί άραγε κανείς να ξέρει τι συμβαίνει στην ψυχή αυτού του ανθρώπου (ή οποιουδήποτε ανθρώπου); Η αλήθεια και το ψέμα μπλέκονται σε έναν κυκεώνα από υποψίες, σε αυτό το μελετημένο πείραμα πάνω στη μέθοδο που οι σκηνοθέτες ονομάζουν «ταινία εγγύτητας», συνδέοντας διαφορετικές όψεις της πολιτικής τής ταυτότητας και εκδοχές της οικειότητας.

Γιορτή / Feast του Τιμ Λέιεντεκερ, Ολλανδία, 2021, 85΄

Μια σκοτεινή και ποιητική μεταφορά της διαβόητης υπόθεσης του Χρόνινχεν – ενός περιστατικού κατά το οποίο τρεις άνδρες νάρκωσαν άλλους τρεις για να τους μεταδώσουν τον ιό HIV με το ίδιο τους το αίμα. Μέσα από επτά αυτοτελείς βινιέτες, η καθεμιά από τις οποίες γυρίστηκε από διαφορετικό διευθυντή φωτογραφίας, η ταινία μπλέκει το ρεπορτάζ με τον σουρεαλισμό, με τη δυσπιστία και την ενσυναίσθηση, ξεδιπλώνοντας τις επιπτώσεις μιας συνταρακτικής αλληλουχίας γεγονότων. Ένα ωμό και προκλητικό ντοκιμαντέρ, που διερευνά με μαεστρία ζητήματα ζωής, θανάτου και ηθικής.

Ενθύμιον/Memento του Νίκου Ζιώγα (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελλάδα, 2021, 75΄

Το «Ενθύμιον» ένα λυρικό ντοκιμαντέρ, είναι μια ελεγεία στην Ήπειρο που χάνεται, αλλά και ένας ύμνος στην Ήπειρο που επιβιώνει. Ένα τραγούδι αγάπης για όσους έμειναν κοντά της, για όσους μεταναστεύσανε, για τους μουσικούς της και τη μοναδική της φύση. Mεταφερόμαστε στο Γιρομέρι Θεσπρωτίας τις ημέρες του Πάσχα. Μέσα από τον κινηματογραφικό φακό γινόμαστε παρατηρητές της καθημερινότητας και των ανθρώπων αυτού του μικρού χωριού και αναζητούμε τις ρίζες ενός ξεχωριστού εθίμου. Μέσα από τα τραγούδια, τα λόγια και τους ήχους οι λιγοστοί του κάτοικοι προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανές τις παραδόσεις, τους θρύλους και να δώσουν συνέχεια στη ζωή ακόμα και μετά το τέλος της.

Όλο φως, παντού / All Light, Everywhere του Τίο Άντονι, ΗΠΑ, 2021, 109΄

Ένα καλειδοσκοπικό πορτρέτο της κοινής ιστορίας της κάμερας, των όπλων, της αστυνόμευσης και της δικαιοσύνης. Καθώς οι τεχνολογίες επιτήρησης εδραιώνονται στην καθημερινότητα, η ταινία διερευνά τη σύνθετη φύση της αντικειμενικής οπτικής γωνίας, εξετάζοντας τις προκαταλήψεις τόσο της ανθρώπινης αντίληψης, όσο και του φακού. Μια αναστοχαστική εξερεύνηση που αφήνει περιθώριο για την αμφισβήτηση και το μεγαλείο, υιοθετώντας στοιχεία του σινεμά βεριτέ, της περφόρμανς και της αρχειακής έρευνας για να προσδιορίσει και να επαναπροσδιορίσει, να υπογραμμίσει και να υπονομεύσει.

Οι πικροδάφνες / The Oleanders της Πάολας Ρεβενιώτη (παγκόσμια πρεμιέρα), Ελλάδα, 2020, 65΄

Mια βόλτα στην νυχτερινή Αθήνα μέσα από τα μάτια της Μπέτυς Βακαλίδου, της Εύας Κουμαριανού και της Πάολας Ρεβενιώτη.

Ο πόλεμος του Μιγκέλ / Miguel’s War της Ελιάν Ραχέμπ, Λίβανος – Ισπανία – Γερμανία, 2021, 128΄

Εδώ και 37 χρόνια, ο Λιβανέζος Μιγκέλ ζει στην Ισπανία ως εξόριστος ομοφυλόφιλος, ακολουθώντας μια επιτυχημένη καριέρα διερμηνέα. Αλλά καθώς αποζητά συναισθηματική ισορροπία, αποφασίζει να επιστρέψει στη χώρα του και να αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος. Μια συναρπαστική, μοναδική και τολμηρή ιστορία για την ανασύσταση της ταυτότητας ενός ανθρώπου που έχει υποστεί τον εξευτελισμό, την καταπίεση και τη βία.

Τοπία της αντίστασης / Landscapes of Resistance της Μάρτα Ποπιβόντα, Σερβία – Γαλλία – Γερμανία, 2021, 95΄

Μια αναδρομή στις αναμνήσεις της 97χρονης Σόνιας, αγωνίστριας κατά του φασισμού και μιας από τις πρώτες γυναίκες παρτιζάνους της Γιουγκοσλαβίας, η οποία (συν)ηγήθηκε του κινήματος της αντίστασης στο Άουσβιτς. Ταξιδεύοντας στον χρόνο, πλησιάζοντας τις οργανώσεις της νέας αντιφασιστικής γενιάς και αφήνοντας να εννοηθεί πως δεν είναι ποτέ αργά για να σκέφτεται και να πράττει κανείς κόντρα στο ρεύμα, η ταινία ανακαλύπτει νέους αισθητικούς και υπαρξιακούς δρόμους για να κατανοήσουμε την αντίσταση ως τρόπο ζωής.

Φωλιά / Nest των Γιοσεφίνα Πέρες-Γκαρσία, Φελίπε Σιγάλα (παγκόσμια πρεμιέρα), Χιλή, 2021, 61΄

Η βιομηχανία ακινήτων έχει αποσταθεροποιήσει το φυσικό περιβάλλον της πόλης Κονσόν στην ακτή της Χιλής, αναγκάζοντας τους κατοίκους και το τοπίο να βρουν νέους τρόπους να προσαρμοστούν και να επιβιώσουν. Μέσα από τη χρήση μιας ισχυρής, πολυ-αισθητηριακής οπτικής γλώσσας, η ταινία απεικονίζει αυτή την παράδοξη συμβίωση των ειδών, ενώ αποτυπώνει την ταχύρρυθμη μεταμόρφωση που προκαλεί η κατάληψη της φύσης από τον άνθρωπο. Ένα μεθυστικό οικολογικό δράμα που υπογραμμίζει την εντεινόμενη κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην οποία βρίσκεται το σύμπαν.

Χρήστες / Users της Νατάλια Αλμάδα, ΗΠΑ – Μεξικό, 2021, 81΄

Η ταινία ξεκινά με την ερώτηση μιας μητέρας: άραγε τα παιδιά της θα αγαπήσουν αυτές τις τέλειες μηχανές που έχουν στη ζωή τους περισσότερο από την ίδια, την ατελή μητέρα τους; Με αφετηρία αυτό τον φαινομενικά απλό συλλογισμό, η σκηνοθέτις βάζει μπρος μια επική εξερεύνηση του κόσμου στον οποίο η τεχνολογική πρόοδος επιφέρει αυτονόητα και απαρέγκλιτα την κοινωνική πρόοδο. Μέσα από μια σειρά εκθαμβωτικών εικόνων και υπό τη μουσική των Kronos Quartet, η ταινία είναι ένα ταξίδι εμβύθισης στην καρδιά της μεταβαλλόμενης σχέσης μας με τον κόσμο.

Rock Bottom Riser του Φερν Σίλβα, ΗΠΑ, 2021, 70΄

Καθώς η λάβα συνεχίζει να ρέει απειλητικά από τον πυρήνα της Γης στη Χαβάη, ξεσπά μια κρίση. Κάποιοι αστρονόμοι σχεδιάζουν να κατασκευάσουν το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο του κόσμου στο ιερό βουνό του νησιού. Αντλώντας από τις μεθόδους αστρικής πλοήγησης της αρχαίας Πολυνησίας, την έλευση των Χριστιανών ιεραποστόλων και την ικανότητα του παρατηρητηρίου να ανιχνεύει την προέλευση του σύμπαντος, η ταινία εξετάζει την επιρροή της πρώιμης αποικιοκρατίας, την αναζήτηση για νοήμονα όντα και την ανακάλυψη νέων κόσμων, καθώς περιεργαζόμαστε τον πλανήτη μας.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος