Η Greenpeace προτείνει στην Ευρώπη έναν οδικό χάρτη για να αφήσει πίσω τα ορυκτά καύσιμα στον τομέα των μεταφορών, που συνεπάγεται λιγότερες πτήσεις και προτίμηση στα τρένα για «να σταματήσει να εξαρτάται από το ρωσικό πετρέλαιο».
Μεταξύ των δέκα προτάσεων που διατυπώθηκαν σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την Τετάρτη, η ένωση τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης των σύντομων πτήσεων «όπου υπάρχει ισοδύναμη διαδρομή με τρένο», η προώθηση των δημόσιων μεταφορών ή ο καθορισμός νέων ορίων ταχύτητας, μέτρα που «θα μπορούσαν να μειώσουν έως και 28% το πετρελαίο « που αγοράζει η Ευρώπη από τη Ρωσία.
Η ανάλυση χωρίζει τις δέκα πολιτικές σε δύο ομάδες: αφενός, εκείνες που μπορούν να υιοθετηθούν βραχυπρόθεσμα και, αφετέρου, εκείνες που θα κατέληγαν να τερματίσουν την εξάρτηση από τα ορυκτά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται, για παράδειγμα, η κατάργηση των σύντομων πτήσεων με διαδρομές που θα μπορούσαν να γίνουν από ξηρά, καθώς και η μείωση της οδήγησης και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας με την προώθηση της τηλεργασίας ή των κοινών ταξιδιών, καθώς και η προώθηση της σιδηροδρομικές μεταφορές μέσω φορολογικών κινήτρων που διασφαλίζουν ότι οι εμπορευματικές μεταφορές με τρένο μπορούν να αντικαταστήσουν τις οδικές μεταφορές.
Στη δεύτερη ομάδα, αυτή των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων, η περιβαλλοντική οργάνωση προτείνει «να σταματήσει η κατασκευή οχημάτων που χρησιμοποιούν ντίζελ ή βενζίνη, σταδιακά, πριν από το 2028». καθώς και ανακατασκευή αστικών υποδομών ώστε να δίνουν προτεραιότητα στις μετακινήσεις με τα πόδια ή με ποδήλατο, αντί για αυτοκίνητο.
Παρά τις αλλαγές που θα συνεπαγόταν η απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές, η Greenpeace ισχυρίζεται ότι έχει εξετάσει μια σειρά «κοινωνικών και οικονομικών αρχών» για να εξασφαλίσει μια «δίκαιη μετάβαση» και «να αποτρέψει τις μεγάλες εταιρείες από το να συνεχίσουν να εκμεταλλεύονται τον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση».
Υπό αυτή την έννοια, η οργάνωση υπενθυμίζει ότι «από την αρχή του πολέμου οι πετρελαϊκές εταιρείες έχουν εγγράψει έως και 3.000 εκατομμύρια ευρώ έκτακτα έσοδα λόγω της ανόδου των τιμών των καυσίμων», όπως αποκάλυψε πρόσφατα σε άλλη έρευνα.
«Η εξάρτησή μας από το πετρέλαιο για να μας μετακινεί καθημερινά χρησιμεύει στη χρηματοδότηση της Ρωσίας στον πόλεμο της εναντίον της Ουκρανίας», επικρίνει ο Αντριάν Φερνάντεζ, επικεφαλής κινητικότητας της Greenpeace Ισπανίας.
Ωστόσο, ο Fernández εκφράζει τη λύπη του που, αντίθετα με ό,τι η οργάνωσή του θεωρεί αναγκαίο για την «υποστήριξη της ειρήνης» (απανθρακοποίηση των μεταφορών για μείωση της εξάρτησης από το «ρωσικό πετρέλαιο»), «το σχέδιο σοκ της (ισπανικής) κυβέρνησης αποφάσισε να εμβαθύνει στο πρόβλημα μέσω άμεσης βοήθειας προς τα καύσιμα’.
Κατά τη γνώμη του, το ελάχιστο επίδομα καυσίμων των 20 λεπτών του ευρώ στην Ισπανία που χορηγείται στον τομέα των μεταφορών για να μετριάσει την άνοδο των τιμών «συμβάλλει μόνο στην ενθάρρυνση της κατανάλωσης βενζίνης και στον εμπλουτισμό των πετρελαϊκών εταιρειών, αντί να προωθήσει μια απανθρακωμένη μεταφορά για να σταματήσει η χρηματοδότηση καταστροφής της Ουκρανίας».
Μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Ο οργανισμός ζητά επίσης μια διαρθρωτική μεταρρύθμιση του ισπανικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας και υποστηρίζει ότι η συμφωνία που ανακοινώθηκε την Τρίτη μεταξύ της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον περιορισμό της επίδρασης της τιμής του φυσικού αερίου στον λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας στην Ιβηρική Χερσόνησο «δείχνει ότι είναι δυνατό να δράσουμε σε μια δυσλειτουργική αγορά που συνδέει την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας με την τιμή του φυσικού αερίου».
Οι περιβαλλοντολόγοι ζητούν να παρέμβει στην αγορά, μεταξύ άλλων, «για να τερματιστεί η εξάρτηση από το φυσικό αέριο, να αποφευχθεί ο παράνομος εμπλουτισμός των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας και να επιτραπεί η οικονομική εξοικονόμηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας να φτάσει στους πολίτες».
Επιμέλεια: Αθανάσιος Ρούντος
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος