Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε μια φιλόδοξη περιοδεία

Η χαρά και το φως στα βλέμματα των συντελεστών της παράστασης του Σοφόκλειου δράματος «Φιλοκτήτης» κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου δεν κρύβεται.

Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε μια φιλόδοξη περιοδεία«Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευτυχία από το να δουλεύεις με ανθρώπους που θα τους έκανες παρέα». Με αυτόν τον τρόπο η ηθοποιός Μαρία Πρωτόπαππα, σε έναν από τους τρεις πρωταγωνιστικούς ρόλους αποτυπώνει το κλίμα της συνεργασίας στις πρόβες του «Φιλοκτήτη», ενός από τα τελευταία και πιο πολυεπίπεδα έργα του Σοφοκλή, που ξεκινά την περιοδεία του στις 19 Ιουνίου από τη Θεσσαλονίκη και θα ανέβει συνολικά σε 17 πόλεις της Ελλάδας σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνσκι και μετάφραση Γιώργου Μπλάνα.

Ως «μεγάλη ευτυχή σύμπραξη διαφορετικών γενεών πάνω σε ένα ακριβές, καθαρό και ποιητικό κείμενο» περιγράφει  την παράσταση ο Τάσος Νούσιας, που ενσαρκώνει τον Φιλοκτήτη.

Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε μια φιλόδοξη περιοδείαΟ τρίτος και νεότερος πρωταγωνιστής, Γιώργος Αμούτζας θα κάνει την παρθενική του εμφάνιση σε αρχαία τραγωδία. Δείχνει ενθουσιασμένος για τη «μεγάλη καλλιτεχνική αγκαλιά  και την υπέροχη σχέση συνεργασίας και κατανόησης» που αναπτύχθηκε στις πρόβες, ενώ δεν παραλείπει να εκφράσει την αδυναμία του στον τηλεοπτικό του πατέρα Τάσο Νούσια και τον θαυμασμό του στην Μαρία Πρωτόπαππα περιγράφοντάς τους ως συναδέλφους «με αγάπη και πάθος για τη δουλειά τους και τους νέους ανθρώπους».

Το θέμα της τραγωδίας

Ο Σοφοκλής στον «Φιλοκτήτη» δραματοποιεί ένα επεισόδιο από τον Τρωικό κύκλο στο οποίο ο Οδυσσέας και ο νεαρός Νεοπτόλεμος αναλαμβάνουν από τον αχαϊκό στρατό την αποστολή να φέρουν από τη Λήμνο τον διάσημο τοξότη Φιλοκτήτη στην Τροία. Ο Φιλοκτήτης είχε εγκαταλειφθεί στο νησί πριν από 10 χρόνια εξαιτίας μια ειδεχθούς πληγής από δάγκωμα φιδιού. Τώρα όμως οι Αχαιοί μαθαίνουν πως σύμφωνα με μια προφητεία εκείνους και το θεϊκό του τόξο είναι απαραίτητα για την άλωση της Τροίας. Ο Οδυσσέας έχει ένα σχέδιο αλλά η επιτυχία του εξαρτάται μόνο από το Νεοπτόλεμο. Ωστόσο, η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή καθώς για τους τρεις άνδρες και τους ναύτες δεν υπάρχει διαφυγή από το έρημο νησί πριν η αποστολή εκπληρωθεί.

Το έργο εξερευνά τα ηθικά όρια στην επιδίωξη του οφέλους, της δόξας και της αριστείας ενώ μελετά διεξοδικά τον σωματικό αλλά και τον συναισθηματικό πόνο.

«Εκτός από τα προφανή ζητήματα της προσωπικής ηθικής ενάντια στην υποχρέωση προς μια εξουσία, αυτό που μου κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν τα μυθικά στοιχεία και τα σύμβολα του τόξου, της σπηλιάς, του φιδιού, ο περιβάλλων χώρος, τα κύματα και οι βράχοι και πώς αυτά επιδρούν στον ιστό της ιστορίας και των χαρακτήρων του», επισημαίνει η σκηνοθέτις Μαρλέν Καμίνσκι. «Αισθάνομαι την ανάγκη να πω μια ιστορία ώστε να αναδυθούν στην επιφάνεια το κάλλος και το πνεύμα της, και δεν εννοώ την εύκολη ομορφιά αλλά το κάλλος που βρίσκεται στην πάλη, το άγριο, στα πιο σκοτεινά συναισθήματα», καταλήγει στο σκηνοθετικό της σημείωμα.

Οι προκλήσεις και η δύναμη της καλής μετάφρασης

Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε μια φιλόδοξη περιοδείαΓια τον Τάσο Νούσια που υποδύεται τον ομώνυμο ρόλο, ο ήρωάς του «έρχεται σε σύγκρουση με δύο αξιακούς κόσμους, αυτόν του δόλου και της μηχανορραφίας με τον άλλον της εντιμότητας, της καθαρότητας, της δικαιοσύνης αλλά και του πόνου που έχει βιωθεί μέσα από την προδοσία από τους συντρόφους του».

Σ’ ένα έργο χωρίς γυναικείους ρόλους, ο ρόλος του Οδυσσέα αποτελεί πρόκληση για την Μαρία Πρωτόπαππα, ενώ ιδιαίτερα εγκωμιαστικά είναι τα λόγια της για τη μετάφραση. «Το κείμενο του Μπλάνα έχει μια αφαιρετικότητα και μια συμπύκνωση με υψηλά νοήματα. Για μένα το έργο είναι εξαιρετικά πνευματικό, μιλά για τη φιλία και τη σύζευξη δυο γενεών, την προσαρμογή στην πραγματικότητα και κινεί προς τη συμφιλίωση».

Ευτυχής που ο «Φιλοκτήτης» του βρίσκεται στα χέρια τέτοιων ηθοποιών δηλώνει ο Γιώργος Μπλάνας. «Όταν πριν από 22 χρόνια ξεκίνησα να μεταφράζω τον Φιλοκτήτη, ήμουν ήδη ψυχολογικά ένας … Φιλοκτήτης και το αντιμετώπισα σαν έργο μοντέρνο που θέτει το ζήτημα του πολιτικού δόλου αλλά και βαθύτερο υπαρξιακά».


Την πρωτότυπη μουσική και διδασκαλία του χορού υπογράφει η Ευαγγελία Βελλή – Κοσμά και τη μουσική σύνθεση των ηχοτοπίων ο Constantine Skourlis, ενώ στο νησί της Λήμνου μας μεταφέρει με τα σκηνικά του ο Γιώργος Γεωργίου και με τους φωτισμούς της η Αλίκη Δανέζη – Knutsen. Τα κοστούμια επιμελείται ο Γιάννης Μετζικώφ.

Βοηθός σκηνοθέτη η Νατάσας Πετροπούλου.

ΧΟΡΟΣ: Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος (Κορυφαίος), Παντελής Αρουσαλίδης,Μάρκος Γέττος, Βαγγέλης Κρανιώτης, Βαγγέλης Μάγειρος, Τάσος Θεοφιλάτος (έμπορος).ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Θεατρικά Δρώμενα – ΊασμοςΠροβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We willΠροπώληση: viva.gr

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος