Γεωργία Μαυραγάνη: Επιτυχημένη είναι μια παράσταση όταν θεατές και ηθοποιοί συγκινούνται! (video)

Συνέντευξη στην Ασπασία Κακολύρη

Έχοντας αποσπάσει το βραβείο καλύτερης παράστασης της χρονιάς από τα Queer Theatre Awards, τα επίσημα θεατρικά βραβεία του Athens Pride, και βραβείο για τη σκηνοθεσία της Γεωργίας Μαυραγάνη, «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» του Ρόμπερτ Μούζιλ ανεβαίνουν, για δεύτερη χρονιά, στο Θέατρο Πόρτα.

Tέσσερις νέοι ηθοποιοί αφηγούνται και αναπαριστούν την προφητική και σκοτεινή αυτή νουβέλα που παραμένει ακόμη και σήμερα «επικίνδυνα επίκαιρη», υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Γεωργίας Μαυραγάνη, η οποία μιλάει στη «Ραδιοτηλεόραση», για τις δυσκολίες του εγχειρήματος να μεταφέρει στη σκηνή το βιβλίο του Αυστριακού συγγραφέα, στο οποίο βασίζεται η παράσταση, αλλά και για την ικανοποίηση που αισθάνεται, τόσο η ίδια όσο και οι συνεργάτες της, για το τελικό αποτέλεσμα.

-Εχετε μεταφέρει στη σκηνή το έργο του Ρόμπερτ Μούζιλ «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες», ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, αλλά παράλληλα ένα «ιδιαίτερο» και ίσως σκληρό κείμενο. Πόσο δύσκολο ήταν σκηνοθετικά αυτό το εγχείρημα και τι σας έκανε να επιλέξετε το συγκεκριμένο έργο;

Διάβασα το συγκεκριμένο μυθιστόρημα πριν από λίγα χρόνια, στο πλαίσιο μιας έρευνας για το ιδιαίτερο του ψυχισμού των εφήβων. Βρέθηκα μπροστά σε ένα συγκλονιστικά ειλικρινές και ακριβές κείμενο που με αιχμαλώτισε άμεσα, καθώς αισθάνθηκα ότι μιλά για πράγματα βαθιά, που ίσως και μέχρι τότε να έκανα πως είχα ξεχάσει. Βρέθηκα μπροστά σε ένα κείμενο που, ενώ καταγράφει με ακρίβεια τη γέννηση της ενοχής και του φασισμού, ταυτόχρονα μιλά για τον έρωτα και όλη του τη σοφή σκληρότητα. Δυσκολεύτηκα πολύ να αποδώσω θεατρικά μια αξιοπρεπή διασκευή του βιβλίου, καθώς δεν ήθελα με τίποτα να προδώσω την αριστουργηματική αισθητική και κατασκευή του. Ημουν, όμως, τυχερή καθώς οι συνεργάτες μου αγάπησαν το βιβλίο τούτο όσο εγώ και μαζί καταφέραμε να αρθρώσουμε τον λόγο του Μούζιλ, αλλά και την ιστορία του, σε μια πυκνή αλλά σαφέστατη εκδοχή, όντας παράλληλα πολύ «προσωπικοί» όλοι μας.

Γεωργία Μαυραγάνη: Επιτυχημένη είναι μια παράσταση όταν θεατές και ηθοποιοί συγκινούνται! (video)

-Ο νεαρός Τέρλες ανακαλύπτει συνεχώς τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του εικοστού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται τα παιδιά των «καλύτερων οικογενειών» της Αυστρίας, ώσπου έρχεται αντιμέτωπος με τη «σκοτεινή πλευρά» της ανθρώπινης ύπαρξης! Πόσο επίκαιροι είναι οι χαρακτήρες του έργου; Τους συναντάμε σήμερα;

Ναι, είναι πέρα για πέρα πραγματικοί χαρακτήρες, που σημαίνει ότι δεν είναι ούτε αθώοι, ούτε ένοχοι. Είναι άνθρωποι που, κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες, ανακαλύπτουν πως είναι ικανοί για τα χειρότερα. Ακόμα και για την προδοσία του ίδιου τους του εαυτού.

Η παράσταση ανεβαίνει, για δεύτερη χρονιά, στο Θέατρο Πόρτα. Όταν επιλέξατε αυτό το έργο, σκεφτήκατε ότι ενδεχομένως θα προσελκύσει συγκεκριμένο, ίσως πιο «μυημένο» κοινό;

Δεν σκέφτομαι με τέτοιους όρους. Εκείνο που με νοιάζει είναι να καταφέρω να αρθρώσω, όσο το δυνατόν πιο καθαρά, αυτό που νιώθω. Να είμαι, δηλαδή, προσωπική. Οταν συμβαίνει αυτό, τότε και όλα τα υπόλοιπα έρχονται συνήθως.

-Η μεταφορά λογοτεχνικών έργων στη σκηνή είναι τάση τα τελευταία χρόνια. Αυτό πιστεύετε ότι συμβάλλει, ώστε να έρθει ο κόσμος στο θέατρο, κυρίως σε περίοδο οικονομικής κρίσης;

Δεν το ξέρω. Νομίζω ότι απλώς όλοι ψάχνουμε για παρηγοριά και αλήθεια και κάπως έτσι καταλήγουμε σε κλασικά σπουδαία κείμενα.

-Παράλληλα σκηνοθετείτε το έργο «Από πρώτο χέρι – Μια παράσταση για τα καπνά», στο Θέατρο Θησείον. Η παράσταση αυτή εμπεριέχει προσωπικές μνήμες και εμπειρίες;

Ναι, τελικά, γιατί στην ουσία μεγαλώνοντας στο Αγρίνιο έχω κι εγώ την εμπειρία αυτής της ζωής που τα καπνά περιγράφουν. Η αλήθεια είναι πως έκανα μια μίνι αυτοανάλυση σε αυτή τη δουλειά. Οι συνεντεύξεις που πήραμε από τους ανθρώπους εκεί είναι για μένα μια πολύτιμη εμπειρία ζωής και μια έμπρακτη απόδειξη του πόσο καθορίζουν τη ζωή και τη μοίρα σου η δουλειά και ο κόπος της. Και κάτι άλλο, με αυτή τη δουλειά αισθάνθηκα για πρώτη φορά τόσο πολύ την ευθύνη του θεάτρου. Είμαι πραγματικά τυχερή που είχα την ευκαιρία να μιλήσω από σκηνής για κάτι τόσο απτό και καθημερινό όπως είναι η εργασία.

-Πότε θεωρείτε ότι μια παράσταση είναι επιτυχημένη; Όταν έχει απήχηση στο κοινό, όταν ο σκηνοθέτης και οι ηθοποιοί είναι ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα ή και τα δύο;

Όταν θεατές και ηθοποιοί συγκινούνται.


INFO

«Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες»

Θέατρο Πόρτα

Γεωργία Μαυραγάνη: Επιτυχημένη είναι μια παράσταση όταν θεατές και ηθοποιοί συγκινούνται! (video)

Μετάφραση: Αλέξανδρος Ίσαρης
Σκηνοθεσία-διασκευή
: Γεωργία Μαυραγάνη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελίνα Ρίζου, Ναζίκ Αϊδινιάν
Σκηνικά-κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Επιμέλεια κίνησης: Ρομάννα Λόμπατς
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Με τους:  Διαμαντή Αδαμαντίδη, Βασίλη Σαφό, Γρηγόρη Μπαλλά, Μπλερίμ Δαμπιράι

Μέρες και ώρα παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15, έως 8 Νοεμβρίου

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€, Ανέργων 8€
Διάρκεια: 80 λεπτά

Φωτογραφίες: © Ελεάννα Κοκκίνη

«Από πρώτο χέρι – Μια παράσταση για τα καπνά»

Γεωργία Μαυραγάνη: Επιτυχημένη είναι μια παράσταση όταν θεατές και ηθοποιοί συγκινούνται! (video)

Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη

Βοηθός σκηνοθέτη / σκηνικά / κοστούμια: Λίλη Κυριλή

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Αντώνης Μίκροβας

Φωτογράφιση: Βαγγέλης Πατσιαλός

Παραγωγή: Μικρό Θέατρο Αγρινίου

Παίζουν: Κατερίνα Καραδήμα, Μαντώ Κεραμυδά, Δανάη Σπηλιώτη

Τοποθεσία: Θησείον, Ενα θέατρο για τις τέχνες, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή

Παραστάσεις: Εως Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή & Σάββατο στις 19:00

Τιμή εισιτηρίου: 10€ γενική είσοδος

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος