Η κρατική επιδότηση σε όλους τους καταναλωτές φυσικού αερίου είναι πολύ σημαντικό βοήθημα, τονίζει ο Λεωνίδας Μπακούρας, γενικός διευθυντής εταιρείας Διανομής Φυσικού Αερίου.
«Πρόκειται για μια ενεργειακή κρίση άνευ προηγουμένου, που δεν αφορά μόνο την Ελλάδα». Η επιδότηση ανέρχεται σε 20 € ανά μεγαβατώρα (MWh) και αφορά όλους τους παρόχους για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, 540.000 νοικοκυριά είναι συνδεδεμένοι με το φυσικό αέριο, ειδικά στις περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Θεσσαλίας, εκ των οποίων 425.000 στην Θεσσαλονίκη, εξηγεί ο κ. Μπακούρας. Πρόκειται για το 65% των νοικοκυριών, μια εκτεταμένη χρήση που καθάρισε την αιθαλομίχλη από την ατμόσφαιρα. «Ήδη οι τιμές του άνθρακα μειώθηκαν κατά 50%».
«Η τιμή της μεγαβατώρας σε σχέση με πέρυσι είναι τρεις φορές υψηλότερη. Από τα 0.45 λεπτά πέρυσι έφτασε στο 1,20 φέτος». Με τις σημερινές διακυμάνσεις στις αγορές στην σύναψη συμβολαίων οι τιμές αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα για τον χειμώνα. «Πρόκειται για ένα δύσκολο εξάμηνο, αλλά ελπίζεται ότι έως τον Μάρτιο οι τιμές θα εξομαλυνθούν και αναμένεται επιστροφή στα γνωστά τιμολόγια».
Σύμφωνα με τον κ. Μπακούρα, το 2021 και παρά την εκτόξευση των τιμών, 26.000 οικογένειες πέρασαν στην χρήση του φυσικού αερίου, αριθμός ρεκόρ νέων καταναλωτών. Όπως τόνισε, ενώ έως πρότινος το φυσικό αέριο δεν περιλαμβανόταν στις μορφές πράσινης ενέργειας, και λόγω αυτού εξαιρούντο από ευρωπαϊκές επιδοτήσεις επενδυτικά έργα στον κλάδο, η νέα γνωμοδότηση εντός του μηνός αναμένεται να εντάξει το αέριο στην πράσινη ενέργεια, προκαλώντας απορίες στους επιστήμονες του περιβάλλοντος.
Αυτή η αλλαγή οφείλεται στο ειδικό βάρος της Γερμανίας, που δεν δύναται να κινήσει την βιομηχανία και καθ’ επέκταση την οικονομία της βασιζόμενη σε ΑΠΕ.
Για την ιστορία σημειώνεται ότι το θέμα προέκυψε έπειτα από τις αυξήσεις στις τιμές του ρωσικού φυσικού αερίου, όπως διαμορφώνονται στην αγορά. Στο θέμα εμπλέκεται η Γερμανία και η Ρωσσική Gazprom με την κατασκευή του αγωγού Nord Stream 2, που μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω της Βαλτικής θάλασσας από την Ρωσία στην Γερμανία, παρακάμπτοντας την Ουκρανία. Σύμφωνα με την Ουάσιγκτον, μέσω του αγωγού η Ρωσσία θα ασκεί απόλυτο έλεγχο στην ενέργεια της Ευρώπης, με ότι αυτό συνεπάγεται για τις οικονομίες των κρατών, όπως άλλωστε επιβεβαιώνεται και από την παρούσα κρίση. Το έργο έγινε έπειτα από σχετικό αίτημα της Γερμανίας προς την Μόσχα, ενώ το Βερολίνο συμμετείχε στην κατασκευή δια διαφόρων εταιρειών.
Προς το παρόν υπάρχει καθυστέρηση στην λειτουργία του αγωγού, ο οποίος είναι έτοιμος από τον Σεπτέμβριο, καθώς η γερμανική ρυθμιστική αρχή (Bundesnetzagentur ) και η Κομισιόν ανέβαλαν την χορήγηση της σχετικής αδείας με το “σκεπτικό” ότι δεν πληρεί τις ευρωπαϊκές προϋποθέσεις. Βεβαίως όταν συνήφθη η αρχική σύμβαση με την Gazprom το 2005, οι Γερμανοί γνώριζαν πολύ καλά την ευρωπαϊκή νομοθεσία και δεν υπέγραψαν συμβόλαια τέτοιας βαρύτητας χωρίς να λάβουν υπ’ όψιν τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Η καθυστέρηση λόγω “νομικών” κολλημάτων, στοχεύει στην πλήρη άρση των αμερικανικών κυρώσεων και στον τερματισμό των αντιρρήσεων των άλλων χωρών. Το Βερολίνο σιωπηλά ασκεί οικονομικές πιέσεις στους εταίρους του, αξιοποιεί το εργαλείο των τεχνιτών ελλείψεων αερίου στην αγορά και των υψηλών τιμών εις βάρος των ευρωπαίων πολιτών, προκειμένου να έχει πλήρη ελευθερία κινήσεων, να συμμετάσχει με μια νέα εταιρεία την Transadria Ltd, στον νέο αγωγό, προκειμένου να χρησιμοποιήσει τον ενεργειακό εφοδιασμό ως μοχλό άσκησης πίεσης στην Ευρώπη, ανοιγοκλείνοντας κατά το δοκούν τις κάνουλες της ροής. Προς τούτο διαρρέεται ότι η ρωσική Gazprom δεν έχει παραδώσει επαρκές αέριο μέσω των υπαρχόντων αγωγών, γεγονός, που διέψευσε ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν
Βεβαίως η Γερμανία δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα υψηλών τιμών, γιατί όπως είπε ο Ρώσος πρόεδρος, κατά την ετήσια καθιερωμένη συνέντευξη του στις 23 Δεκεμβρίου, το Βερολίνο είχε συνάψει συμβόλαιο με την Gazprom, με σταθερή τιμή, σε αντίθεση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που συνήψαν συμβόλαια με ελεύθερες τιμές, όπως αυτές διαμορφώνονται διεθνώς, βάση της προσφοράς και της ζήτησης. Έτσι, η Γερμανία τελείως συμπτωματικά, αγοράζει αέριο σε τιμές έως και επτά φορές χαμηλότερα, και μάλιστα, βγάζοντας και το σχετικό κέρδος, μεταπουλά στην Πολωνία, περίπου τρία εκατ. κ.μ. την ημέρα, προφανώς για να καμφθούν οι αντιδράσεις της Βαρσοβίας στον αγωγό. Ο πρόεδρος Πούτιν απέδωσε τις υψηλές τιμές, στον κακό καιρό την περασμένη άνοιξη, στην αδυναμία αποθήκευσης αερίου σε υπόγειες εγκαταστάσεις (εννοώντας μάλλον το LNG) και στην αδυναμία παραγωγής ικανοποιητικής ενέργειας από τις ανεμογεννήτριες. Έτσι, όπως είπε η αγορά προσάρμοσε τις τιμές σε πάνω από 2.000 $ τα χίλια κυβικά μέτρα. Η Γερμανία ο μεγαλύτερος καταναλωτής ρωσικού αερίου στην Ευρώπη χρειάζεται περίπου 50-51 δις κ.μ. το χρόνο και εν μέσω κρίσεως έλαβε επιπλέον 5,6 δις κ.μ.. δηλαδή έλαβε επιπλέον ποσότητες πάνω από 10%.[1]
[1] http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/press_conferences/67438
http://static.kremlin.ru/media/events/video/en/video_low/9AgzhS2iMmMBHiqHZv9D9bT7IKPSrkQD.mp4
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος