A. Σκέρτσος: Η Ελλάδα έχει προοδεύσει σε όλους σχεδόν τους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης

«Η Ελλάδα είναι η τέταρτη ευρωπαϊκή χώρα που παρουσιάζει την Έκθεση Εθελοντικής Αξιολόγησης σχετικά με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ – SDGs) 2022 για την Agenda 2030 του OHE και μάλιστα παρουσιάζει βελτίωση στους 16 από τους 17 στόχους. Η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε καλύτερη θέση οικονομικά, κοινωνικά, σε επίπεδο ανισοτήτων και κοινωνικής συνοχής από ότι ήταν το 2019, το 2015, το 2010. Οι θυσίες έχουν φέρει αποτελέσματα, δεν πρέπει να λειτουργούμε μηδενιστικά και ισοπεδωτικά. Αυτή είναι και η χρησιμότητα της Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης που θα παρουσιάσω τον Ιούλιο στον ΟΗΕ. Για να μπορεί ο καθένας στη βάση λεπτομερών στοιχείων να βγάλει τα συμπεράσματά του μελετώντας την εξέλιξη της χώρας. Αυτό σημαίνει ενεργός και συνειδητοποιημένος πολίτης που ασκεί τα Δικαιώματά του στο πλαίσιο της Δημοκρατίας», τόνισε ο Άκης Σκέρτσος, Υπουργός Επικρατείας μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την Εκπομπή «Ασκώ τα Δικαιώματά μου» με τον Περικλή Βασιλόπουλο.

Βιώσιμη Ανάπτυξη και Επιτελικό Κράτος

«Αυτό που λένε όλες οι μελέτες είναι ότι οι επόμενες γενιές θα παραλάβουν έναν πλανήτη σε χειρότερη κατάσταση. Άρα, για να αλλάξουμε αυτό το ισοζύγιο των πιθανοτήτων, προς όφελος των επόμενων γενεών, πρέπει να υπάρξει μια δέσμευση. Μια μακροπρόθεσμη δέσμευση από όλες τις χώρες, από όλες τις κυβερνήσεις, σε βάθος χρόνου. Για αυτό έχουν μπει στόχοι μακροχρόνιοι, σε βάθος δεκαετίας, για το 2030 εν προκειμένω, όπου όλες οι χώρες αναλαμβάνουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις γύρω από αυτούς τους 17 στόχους, οι οποίοι δεν αφορούν μόνο την προστασία του περιβάλλοντος, αφορούν την οικονομία, την ισότητα, τις ανισότητες, τη διαχείριση των υδάτων, την υγεία, την εκπαίδευση, τη φτώχεια… Αυτή είναι και η ουσία του Επιτελικού Κράτους, ότι κινούμαστε στη βάση ενός σχεδίου, με συγκεκριμένους στόχους, και μετράμε τους στόχους. Και αυτό, ουσιαστικά, μας υπαγορεύει και το Σχέδιο του ΟΗΕ με αυτούς τους 17 Στόχους. Δηλαδή, να ασκηθούμε όλοι σε ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Διότι για να αλλάξουμε όλα αυτά τα δεδομένα που αυτή τη στιγμή μας λένε, π.χ. «σε 10, 20, 30 χρόνια η θερμοκρασία θα έχει αυξηθεί κατά 1, 2, 3 βαθμούς -το οποίο μπορεί να ακούγεται μικρό, αλλά είναι πάρα πολύ σοβαρό για την ποιότητα και τη προστασία του περιβάλλοντός. Για να αλλάξουμε αυτό το ισοζύγιο θα πρέπει να γίνουν μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις. Άρα, πρέπει να γίνουν, όπως είπαμε, συγκεκριμένες δεσμεύσεις, αλλά και να εφαρμοστούν και να μετρηθούν τα αποτελέσματα αυτών των δεσμεύσεων, και αυτών των πολιτικών σε βάθος χρόνου. Πρέπει να μπουν, δηλαδή, σε εφαρμογή συγκεκριμένοι μηχανισμοί, που θα μετρούν αυτές τις πολιτικές και τα αποτελέσματά τους. Είναι μια νέα μορφή διακυβέρνησης, που ουσιαστικά, έχει μέσα της νέα, ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία, κριτήρια και χαρακτηριστικά»

Ενεργειακή κρίση και πληθωρισμός

«Η ενεργειακή κρίση μας υποχρεώνει να επιταχύνουμε ακόμα περισσότερο τις πολιτικές και τις παρεμβάσεις, για να αυξήσουμε το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Δηλαδή, της ενέργειας που παράγεται από τον ήλιο, από τον αέρα, από το νερό. Στο ενεργειακό μας μείγμα, η Ελλάδα έχει άφθονο ήλιο, έχει άφθονο αέρα. Ξέρετε, η χώρα δεν τα είχε πάει τόσο καλά τα προηγούμενα χρόνια στην ενσωμάτωση αυτών των μορφών ενέργειας στο Εθνικό μας Ενεργειακό Ισοζύγιο. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, έχουμε σημαντική πρόοδο. Για το 2020 οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έφτασαν το 21,7 %, πάνω από το μέσο όρο. Ωστόσο, αυτό το οποίο βιώνει σήμερα κάθε πολίτης με τα αυξημένα τιμολόγιά, θα μας πει κάλλιστα κάποιος «ωραία θα πάμε καλύτερα, αλλά εγώ γιατί πληρώνω ακριβά;». Αυτό έχει να κάνει με το μηχανισμό που έχει τεθεί σε εφαρμογή γύρω από τη διαμόρφωση των τιμών ενέργειας, που είναι ένας μηχανισμός, που λειτουργεί υπό κανονικές συνθήκες, όχι σε συνθήκες κρίσης, και έχει ως στόχο να μας πάει σταδιακά σε ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον μείγμα ενεργειακής πολιτικής. Δυστυχώς, ακριβώς, λόγω της μεγάλης ανόδου, της εκτόξευσης της τιμής του φυσικού αερίου, βαραίνει πάρα πολύ στο τελικό μείγμα τιμών η τιμή του φυσικού αερίου, και βλέπουμε αυτές τις τιμές στα τελικά καταναλωτή. Και για αυτό έχουμε κάνει και παρεμβάσεις έκτακτες, όπου έχει έρθει το κράτος σε αυτή τη στιγμή, σε αυτή τη φάση, και επιδοτεί ένα μεγάλο μέρος των λογαριασμών, για να «σβήσουμε» ένα σημαντικό μέρος αυτών των αυξήσεων, που παραμένουν, ωστόσο, υψηλές και επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό τα τιμολόγια και των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Ωστόσο, επαναλαμβάνω ότι εδώ πρέπει να κάνουμε μια διάκριση μεταξύ του μακροπρόθεσμου, του βραχυπρόθεσμου και το μεσοπρόθεσμου, και να πούμε ότι ο στόχος ναι, είναι να αυξήσουμε κατά πολύ την ένταξη των καθαρών πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μας μείγμα. Αυτό πρέπει να έρθει νωρίτερα. Και ταυτόχρονα πρέπει να ενισχύσουμε τους πιο ευάλωτους, τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, και με επιδοτήσεις, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον», να εντάξουν στη καθημερινότητά τους, στο σπίτι τους, στο νοικοκυριό τους, μεθόδους και τρόπους για ενεργειακή εξοικονόμηση. Διότι δεν έχουμε όλοι αυτή τη δυνατότητα σήμερα, να βάλουμε από τη τσέπη μας χρήματα, για να αποκτήσουμε συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας. Άρα εδώ έρχεται ο ρόλος του κράτους να βοηθήσει.»

Εξοικονομώ κατ’ οίκον

« To «Εξοικονομώ κατ’ οίκον» τρέχει από τον περασμένη Δεκέμβρη, έχει ήδη εντάξει, τουλάχιστον, αν δεν κάνω λάθος, 20 με 25.000 αιτήσεις. Ακριβώς επειδή έχουμε εστιάσει, στο να γίνει πιο φιλικό για τα λιγότερα προνομιούχα νοικοκυριά, σε αυτή τη φάση το «Εξοικονομώ» σε σύγκριση με παλαιότερα – προηγούμενα «Εξοικονομώ», το 20% των εγκεκριμένων αιτήσεων, αφορούσε ευάλωτα νοικοκυριά, με χαμηλά εισοδήματα, ενώ σε προηγούμενες φάσεις, αυτό το ποσοστό ήταν μόλις 5%. Άρα, έχουμε πετύχει έναν σημαντικό στόχο. Δηλαδή, να αξιοποιήσουν αυτό το εργαλείο οι πιο ευάλωτοι.»

Η μείωση του ΦΠΑ καυσίμων έχει κόστος

«Μία παρέμβαση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης ή στον Φ.Π.Α. καυσίμων, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι έχει κόστος. Το κόστος αυτό για να σβήσει αυτή την αύξηση των 50 λεπτών, που έχει συμβεί τους τελευταίους μήνες, λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης είναι κοντά στο 3,7 δις. Αυτό που λέμε, επομένως, είναι ότι αν είχαμε αυτά τα χρήματα, ναι πολύ ευχαρίστως και φυσικά θα το κάναμε. Θα πηγαίναμε και θα μειώναμε τους φόρους, ώστε να έχει πολύ καλύτερη τιμή, πιο φθηνή τιμή, κάθε νοικοκυριό και κάθε επιχείρηση. Όμως, αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε αυτή τη δημοσιονομική δυνατότητα. Άρα, όποιος εύκολα ισχυρίζεται, δημόσια ότι είναι πολύ εύκολα να κόψουμε τους φόρους για να έχουμε

φθηνότερα καύσιμα, θα πρέπει να μας πει, ποιους άλλους φόρους θα αυξήσει για να το πετύχουμε αυτό. Ή αν θα κάνουμε κάποιον εξωτερικό δανεισμό, άρα, θα επιβαρύνουμε περαιτέρω, κατά 2 ή 3 μονάδες το έλλειμμα και το χρέος. Επειδή έχουμε ζήσει, τα τελευταία 10 με 12 χρόνια, τις συνέπειες μια αλόγιστης δημοσιονομικής πολιτικής, πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί και να κάνουμε στοχευμένες παρεμβάσεις.»

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος